På fado-restaurang i Lissabon

Eftersom flygförbindelserna är usla till Umeå från Stockholm en lördag em så blev jag kvar en dag i Lissabon på uppdragsgivarens bekostnad

Jag bokade bord på fadorestaurangen Sr Vinho och tog mig dit… (rekommenderas för alla som tar en sväng till Lissabon)

Man sitter där vid sitt bord och beställer mat. 3-rättersmiddag blev det för mig. Med jämna mellanrum blir det musik och in kommer gitarr, mandolin och sångare Folk lägger ner besticken och lyssnar. Vid något tillfälle sjöng publiken med i den välkända refrängen. Jag hakade också på så klart även om jag inte begriper portugisiska. Totakt var det fem framträdanden med fem olika sångare som sjöng varsina fyra sånger. Jag måste lära mig portugiskiska så jag förstår vad det handlar om.

Varför finns det inget sånt i Sverige. Vi har ju en fantastisk visskatt som de flesta älskar. Tänk att sitta en hel kväll på en krog hemmavid och och käka gravad öring till förrätt, tjälknul till huvudrätt och som dessert lite rabarberpaj med vaniljsås. så dämpas belysningen rätt som det är och så kommer det fram den ena efter den andra och sjunger lite taube, eller lillebror söderlund eller så där. Skulle vi ha tid med det?? Javisst och roligt skulle det vara. Nu i valtider kunde vi ta lite arbetarrörelse-sånger……..

Vilka är på????????

2 responses to “På fado-restaurang i Lissabon

  1. anders nilsson

    Avundsjuk, jag är så avundsjuk, jag bodde ett tag i början på 90-talet i Lusaô, öster om Coimbra. Språket är inte svårare än spanska även om det klingar väldigt främmande med sina nasaler och diftonger. Portugal är lätt att bli förälskadt i.

  2. Britta Sethson

    Portugal är fantastiskt. Människorna är underbara.

Kommentera

