Angående sexköp

Jag nämnde för mina kollegor (samtliga män så klart) i panelen i portugisiska forskningsrådet att vi hade en rejäl skandal i sverige rörande en ministers ev sexköp! De fattade ingenting. Vaddå. Jag trodde att Sverige var ett fritt land sa en av dem som var från Tyskland.

Jag försökte förklara vad det hela handlar om och att det var det som var poängen. Att kvinnan som säljer sig i regel inte har ett fritt val.  Att det handlar om kvinnoförtryck. Vet inte om det gick hem men det var i alla fall intressant att få föra den diskussionen med dessa män.

9 responses to “Angående sexköp

  1. Jag påminner mig Geijeraffären som effektivt stoppades
    av S ledningen på sin tid. Ja, det var länge sen men inget
    parti kan skydda sig mot enskildas dumheter. Om det skett
    eller ej i Littorins fall ver vi ju dock inte.

    • Britta Sethson

      Ja det är som det är. Alla är förlorare i denna smutsiga affär… även demokratlin eftersom fokus på politik försvinner från agendan trist.

  2. Kenneth: vad har skyddats i Littorins fall? Han avgick innan skandalen ens kom till allmänhetens kännedom. Jämför med alla andra skandaler i den svenska politiska historien. Den här utmärker sig med en mil på en specifik punkt. Politikern som anklagas avgår innan ens anklagelserna framlagts. Vilken av maktens män har på något sätt skyddat Littorin? Ingen.

    Britta: Sverige är så vitt jag förstått det enda EU-landet där sexköp är olagligt – inte så underligt att övriga EU förvånas. Underligt att vi tillåts ha detta undantag, säkert bara en tidsfråga innan det dras upp i EU-rätten som ett handelshinder 😦

  3. Britta Sethson

    Nä du har rätt Christer. SOL fick falla fritt. Hoppas att det finns någon som tar emot honom i fallet,

    Ja jag tror nog att vi är det enda landet i världen där det är kriminellt att köpa en annan männniskas kropp för att utnyttja den sexuellt. Eftersom jag anser att det är rätt tycker jag att det är viktigt att diskutera frågan med andra personer från andra länder när man får chansen. Dessa män var bara förvånade men de sa inte emot mig särskilt mycket,

    Min syn på sexköp är att en man betalar en kvinna för att han ska få våldta henne, Sen det finns det också manliga prostituterade. Stjärtgossarna har det nog inte så lätt, tlll exempel.

    Vi var också det första landet som förbjöd barnaga. Så Sverige är ett föregångsland på många sätt.

  4. Christer E:
    Så har en ny utredning om lagen visat att vi i Sverige inte bara har mindre prostitution än andra länder som inte har denna lag, och inte nog med det, Sverige är inte ett attraktivt land för den grova maffiaverksamhet som sysslar med trafficking, så vi har mycket mindre av den varan än de länder som legalliserat prostitution.
    Lagen är alltså bra på många sätt.

    Annars är det ju betecknande att när politikerna nu författigar alltfler människor, och prostitution alltid varit vanligare i länder där det finns stor fattigdom och kvinnor inte kan försörja sig, då höjs röster för fri prostitution även i Sverige, dvs, i praktiken för att överklassen återigen ska få samma möjligheter att leva ut allt vad de vill leva ut, som de hade för 100 år sedan, då många kvinnor tvingades till prostitution, om de inte ville stjäla för att överleva.

    Snygga prickar de där ”frihetskämparna”, frågan är bara vem, vilkas frihet man kämpar för. Knappast för fattiga, arbetslösa eller utsatta kvinnors eller fattiga mäns.

  5. Hans Christian Larsen

    Den onda och den goda är frågan i nästan allt och i den pågående debatten om sexköps vara eller inte vara verkar det som om det är männen som är som är de onda. Dom är hemska, de betalar för att få tillstånd att våldta oskuldiga kvinnor och barn och man väntar bara på att få läsa om hur de som frukost också äter små barn. Det skall nu bli stopp på det i föregångslandet Sverige. Här skall män inte kunna missbruka de stackars försvarslösa kvinnorna mera.
    Till mitt försvar måste jag dock säga att jag aldrig har frågat någon kvinna om jag kunde köpa sex av henne, men däremot har jag ofta fått frågan: Känner du dig ensam eller vill du ha lite trevligt sällskap? Om man svara positivt på den frågan kommer det fram att det går att ordna, men det koster så och så mycket. Man får menyn muntligt. Det kan vara fransk eller grekiskt. Det kan vara en avsugning eller ett vanligt knull, men kostar gör det. Nu senast i centrala Stockholm kom erbjudandet från en parant kvinna på runt 25 år. Utan blygsel erbjöd hon sina tjänster. Jag är diskret och har egen lägenhet och kan ta kreditkort. Klocka var två på eftermiddagen och som jag sa till Kvinnan:
    – Jag har tyvärr vara sig tid eller råd, men tack för erbjudandet.
    Med den nuvarande sexköpslagen är det då menat att vi män skall gå omkring och vara kuratorer eller kognitiva samtals terapeuter när vi får sexuelle närmande från kvinnor på gatorna. Skall vi ta tid på oss att bjuda på en fika och förklara för dem att det finns andre väger att försörja sig på eller skall vi rent av att taga dem med till frugan så hon kan hjälpa dem till rätta. Ja jag bara frågar därför att jag inte känner igen mig i den bild som kvinnorätts förespråkare målar upp av männen.
    HClarsen.com

    • Britta Sethson

      Du gör det enkelt för dig…. Det är inte meningen att du ska vara kurator. Vi bör ha ett system med socialarbetare som jobbar med frågan. Jag vet att man hade ett framgångsrikt arbete i Göteborg tidigare men vet inte hur det ser ut nu.

      I dag hörde vi att var fjärde kvinna som sitter i fängelse har en förhistoria som prostituerad… De som prostituterar sig är ofta missbrukare, är på olika sätt utanför tryggheten och står lägst på samhällsstegen. Många av dem har blivit utsatta för incest som barn. Självklart finns det några fall av kvinnor som gör detta av fullständigt fri vilja och tycker att det är OK. Man bör inte använda denna absoluta minoritet som förevändning för att ta bort sexköpslagen.

      Det är den stora majoriteten av kvinnor (eller män) som måste få en chans till ett bättre liv.

  6. Sedan är det ju lustigt att i samband med att Littorin påstods ha köpt sex, och senare förnekat detta så framträder, på bloggar och diskussionsfora, ett stort antal av dessa sexliberaler som menar att prostitution är ett så hedervärt yrke, eller borde vara det, som nu säger att vad en prostituerad kvinna säger är väl inget att lita på, där väger förstås Littorins ord mycket tyngre. Varför då, undrar man? Är prostituerade lika hedervärda och ska betraktas som sådana, varför ska då inte deras ord förtjäna samma tilltro som Littorins?
    Logiken är inte imponerande.

    • Britta Sethson

      Javisst är det så Kerstin. Intressant är också att det var först när man insåg vilken typ av bakgrundsmaterial som AB hade som man började dementera på allvar….
      Lars Boden har skrivit en intressant ledare i ämnet på vf i dag. tyvärr har man inte länkat upp den ännu men jag gör det så fort det är gjort

      Han skriver också att borgerliga debattörer hänger sig fast vid Littorin affären för att kasta över skit på (s) med mycket märkliga vinklingar. Allt för att slippa diskutera sina egna tillkortakommanden i politiken. För oss som vill ha ett regeringsskifte i höst gäller att ta itu med att diskutera politikens innehåll.

Kommentera

