Hjortronsäsong!

I dag tog jag hunden Krona med ut i skogen för att leta efter lite hjortron. Jag gick och gick över stora mossen och hittade något enstaka moget bär som landade i hinken. En hel del kart var det men dem sparar jag till nästa vecka. Sen när jag nästan givit upp …. då……. stora tuvor med fullmogna gulröda maffiga bär. Jag plockade lite grand men sen fick jag gå hem eftersom magen började knorra.

I dag blev det därför bara ett kilo fina bär som redan hamnat i frysen. I morgon tar jag med kaffeflaska och mackor och sticker i väg från morron. Nu vet jag vart jag ska gå. Har förhoppningar om betydligt mer …

Det är nog bland det bästa jag vet att få trava omkring i eget tempo i myrmarkerna och leta hjortron. Sen när man hittar dem är det himmelriket.

One response to “Hjortronsäsong!

  1. Britta Sethson

    Men det blev inte så mycket i dag. Lilla tiken jagade runt och dök ner i alla kärrhål och blev svart om bena. Själv gick och gick jag och fick ihop ca ätta hekto bär. Det vara helt osannolikt. Endast en enda fläck på hela stora trollmyren hade rejält med bär… Men jag hade i alla fall kaffe med så jag stod ut bland myggen

Kommentera

