Alliansen skapar arbetsköparens marknad.

Arbetslösheten är skyhög och värst är det bland de unga. Reinfeldt bryr sig inte och säger att det är en synvilla. Vi har fått försämrade regler för a-kassan och om företaget läggs ner riskerar den arbetslöse att bli deporterad från hemorten mot sin vilja. Det handlar om människosyn. Ska arbetskraften vara ett lydigt boskap eller stolta medarbetare som har rätt att ställa krav?

Bemanningsföretagen utnyttjar i många fall situationen med den höga arbetslösheten och kör med underbudskonkurrens.

Annie Johansson (c) skriver på sin blogg

”Om man nu vantrivs så mycket, tycker det är slaveri och att det är stöld det handlar om – varför väljer man då inte att vara arbetslös?”

Det är ingen tvekan om vilken människosyn man har i alliansen. Annie J talar klarspråk. Arbetskraften ska stå med mössan i hand. Ska inte ställa krav. ”Fuck facket forever!”-slogan var ingen tillfällighet.

Sverige behöver en ny regering som skärper lagstiftningen och som ger tillbaka facket och lönearbetarna en stark ställning på arbetsmarknaden.

Läs mer här.

20 responses to “Alliansen skapar arbetsköparens marknad.

  1. Anders Nilsson

    Centerkvinnans cynism är i det isolerade citatet för dj-vlig. Bemanningsföretagens verksamhet känner jag till för dåligt för att uttala mig om, men visst behöver vi en lagstiftning och fackföreningar som klarar av att hantera en helt ny arbetsmarknad. Frågan är bar ahur. Det är dags för oss att börja diskutera de här frågorna konkret, vad är det exakt som skall till för att vinna tillbaka den ganska väl fungerade arbetsmarknad som fanns tidigare. Jag är inte så säker på att det självklart handlar om lagstiftning, det är ju inte i arbetsmarknadens lagstiftning som borgarna kladdat mest, men det handlar, tror jag, om att fackföreningarna har blivit så svaga. De har förlorat medlemmar och kraft. Och då handlar det kanske inte lika mycket om lagstiftning som om förhandlingsresultat, organisationsförmåga och tydlighet när det gäller fackliga mål. Det är väldigt lätt att ropa på staten, men den gångamandatperiodenvisar väl om något hur bräcklig staten är som fundament när det gäller.

  2. Britta Sethson

    Självklart är det så att fackets styrka måste byggas av fackföreningerna själva.

    Men ett steg i rätt riktning som staten råder över är att ge avdragsrätt för fackavgiften och se till att a-kasseavgiften är samma för alla och att ersättningen från a-kassan försöker ha någon form av inkomsttrygghet. Nuvarande regering verkar se grundtrygghet som mål. Då kommer privata inkomstförsäkringar för de som har råd som ett brev på posten

  3. Britta:
    Tror du att en Röd-grön regering skulle riva upp de antifackliga, anti-mänskliga lagar som Allianzen har drivit igenom? Jag kan inte säga att jag känner mig säker på den saken – tyvärr.

  4. anders nilsson

    Min brorsdotter fick efter ett års arbetslöhet efter gymnasiet en praktikplats på Lindex på Backaplan. Hon är inte världens mest aktiva på söka jobb men fick till slut det här erbjudandet. Men facket gick in och avstyrde det hela. Paktikplatser ska inte ersätta fasta jobb menade man. Och tjejen som fyller 20 år i år får vänta ytterligare ett år på att få sin första arbetsplatserfarenhet. Jag tror varekn arbetslöshet, avdragsrätt för fackavgift eller själva hanteriongen av det som skulle bli hennes första arbetsplatserfarenhet har gjort henne mera positivt inställd till facket. Om jag skall vara helt ärlig så är det faktiskt urbota idiotiskt och en väg før facket till att gräva sin egen grav.

    Man har defenitivt ett imageproblem utöver en hel del andra.

    Och jag förvånas fortfarande över att så många socialdemokrater inte med en axelryckning beaktar att den välfärdsstat som tog 30 år att bygga revs på 3 bara för att demokratin fick följa sin gilla gång., och likafullt vill man fortsätta bygga samma stat om igen. Till nästa gång borgarna kommer till makten.

  5. Britta Sethson

    Kerstin: ja jag kommer i alla fall att jobba för att riva upp de antifackliga och anti mänskliga lagarna. Sen är ju inte jag partiet. Bara en gräsrot.

    Anders: tråkigt att din brorsdotter fick den erfarenheten. Många unga får hjälp mot icke seriösa arbetsgivare från facket är i alla fall min erfarenhet. Sen är det ju så att vissa icke seriösa arbetsgivare utnyttjar systemet och försöker ersätta riktiga jobb med praktikplatser. trist men sant. vet inte hur det var på Lindex i ditt exempel.

    Angående välfärdsstaten måste vi ta nya tag när vi vinner regeringsmakten. men att köra med återställare är inte rätt metod. Det som var bra på 1900-talet kanske inte fungerar nu, Jag tror att vi måste tänka nytt men att det är viktigt att det är traditionellt socialdemokratiska värderingar i botten. Dvs trygghetssystemen ska vara så inkomstgaranterade som det går beroende på ekonomin. Det är den nordiska välfärdsmodellen som ska förbättras och byggas ut.

    Jag hävdar rätt så envist att det var stuprören i trygghetssystemen som fick (s) att förlora makten förra valet. Att folk trillade mellan stolarna i systemen och blev friskförklarade utan att vara friska. rehabiliteringskedjan fungerade inte då heller. Att vi hade en socialförsäkringsminister som inte ens ville ta i frågan. Nu är det ännu värre. Vår (s)-tidning förde krig mot försäkringskassans hårdhänta friskförklaringar även på den tiden.

  6. anders nilsson

    Så sant och därför tror jag också att vimåste vara öppna för andra gemensamma men icke-statliga lösningar. Folkrörelsägt, kooperativa försäkringslösningar etc. Vi måste vända på stenarna och skapa system som i första hand tjänar de som brukar dem och inte de som administrerar dem.

    Sedan är ju mitt exempel just det, ett exempel. Jag varken tror att det var olycksfall i arbetet eller att det på något sätt kompenseras av att andra ungdomar i andra situationer får hjälp, vilket många får. Vad jag menar med mitt exempel är att facket och regelverken inte klarar att hantera situationer som just denna. Men en ack så vanlig situation. För i det här fallet var det ju inte Lindex som drabbades, inte ens om man skulle kalla dom oseriösa, utan den individ som skulle hjälpas.

    Det finns så många ursäkter och undanflykter, det tassas så i korridorerna varje gång man problematiserar vårt eget agerande. Och det ökar knappast förtroendet hos de som vi trots allt vill vinna. Facket måste bli ett med tiden och lagstiftningen likaså.

  7. Britta Sethson

    hm jag har hört talas om fall där folk har förlorat jobbet och sen blivit erbjudna praktikplats på exakt samma ställe och med exakt samma arbetsuppgifter…..

    men ja det är mycket som måste förnyas utan att man kastar ut barnet med badvattnet.

  8. Anders, det är inte helt ovanligt att vikarier, LASade och även tillsvidareanställda får gå för att praktikanter ska göra deras jobb.
    Heders åt facket vid LINDEX som stod på sig. Om några år kan det vara din brorsdotters tjänst som räddas tack vare den principen.

    Ja, där var väl en kvinna vars tjänst som receptionist blev indragen och sedan blev hon erbjuden en praktikplats som receptionist på sin ”gamla tjänst” med ersättning som var 48% av gamla lönen.(lite osäker på %-en)

  9. anders nilsson

    Jovisst Britte, jaghar hört om folk som bölivit utmobbade och fått jobba utan pauser, som inte får ett schema utan kallas in med några timmars varsel, jag har hört en massa skit som händer på arbetsplatser och jag har jobbat sedan 1963 så det har varit en hel del som jag upplevt med egna ögon. Och det har jag gjort till min hederssak att jag pratar om det som jag vet något om. Och den här hållningen som Gydvan gör sig till tolks för tror jag är fackets skrivandet av fackets dödsruna. För facket måste kunna hantera alla situationer, inte vifta med principer.

    En stilla fråga som Gydvan mfl bör ställa sig: Var var facket när receptionisten behövde henne?

  10. Anders, nu ska jag berätta en hemlighet….
    Facket har ingen kristallkula på sina skrivbord….Ringer inte medlemmen och larmar så vat inte facket vad som är på gång.
    1, Det kan vara så att det fanns inga kollektivavtal på arbetsplatsen och då har facket svårt att få in foten.
    2, Det kan vara så att arbetsgivaren inte förhandlat enligt gällande regler och därför var inte facket informerade.
    3, Det kan vara så att facket hade varit med i förhandlingen om att ta bort tjänsten pga personalneddragningar eller pga att tjänsten anses vara onödig men att arbetsgivaren glömt att informera om att de skulle ta in en praktikant istället.
    4, Det kan vara så att receptionisten inte var medlem i facket då ska inte facket lyfta ett finger för att hjälpa henne iheller.

    Några orsaker som jag kan komma på utan att tänka efter närmre men du skyller genast på facket utan ha någon inblick i vad som kunde hända. Svenskt Näringsliv jublar varje gång de har någon som inte ser konsekvenserna av ett svagt fack och SN arbetar hela tiden för att försvaga facket.

    När din brorsdotter har fått en tjänst så kan hon meddela arbetsgivaren och facket att hon tycker att det är ok att de drar in hennes tjänst och ersätter henne med en oerfaren praktikant från arbetsförmedlingen.

    Personligen anser jag att det får gärna komma praktikanter men de som tar emot oerfarna ska själva inte behöva vara livrädda för att ersättas av en praktikant. De som tar emot praktikanter ska ha handledarutbildning och kompetens för att ta emot våra ungdomar.

  11. anders nilsson

    Gydvan
    fjantprat. Din dumhet överträffas bara av din besserwisserhet! Det är just den typen av arroganta ”företrädarare” som kommer att få facket på fall. Kom inte och föreläs för mig om facket, jag har antgligen jobbat 5 gånger så länge som dig i det.

    Om jag inte minns fel så gick det alldeeles utmärkt för facket att ta kamp mot en berömd salladsbar i Göteborg utan att vare sig kollektitivavtal fanns eller att någon anställd bett om det. Så sluta prata strunt. Försök att för en gång skull tala om verkligheten, nmämligen att mer än 10 % av våra ungdomar hamnar allt längre bort från arbetslivet. Det är en förrödande utveckling och de hjälps inte en millimeter av att din snobbiga överhetsattityd.

  12. Nu blandar du ärtor och morötter så det står härliga till.
    Nu är jag inte helt insatt i salladsbaren i Göteborg men tror att där handlade det om att få en arbetsgivare att skriva ett kollektivavtal, det fanns inga avtalsförsäkringar och inga pensionspengar betalades in (om det nu är rätt händelse jag tänker på), även arbetsrätten i övrigt efterföljdes inte.
    De stod utanför för de kom inte in………
    Du har inte jobbat fackligt för du kan inte ens den grundläggande arbetsrätten .

    Svara på denna frågan:
    Är det rätt att personal blir av med sina tjänster och ersätts med praktikanter (unga eller äldre, lika vidrigt tillvägagångssätt vilket som)? För det är det du säger.

    Jag är i högsta grad medveten om ungdomsarbetslösheten men att gå på myten om att försämra arbetsrätten gör jag inte, det är det så många andra som gör ändå.
    Och ungdomar hjälps inte av din naiva syn på att försämrar man arbetsrätten så blir allt bra. Ungdomar blir inte hjälpta av att deras mormor får gå från sin tjänst och de får ersätta henne som praktikant för att sedan själva rationaliseras bort för att det kommer en ny praktikant….
    Och det är regeringens ansvar att se till att vettiga åtgärder sätts in.
    En vettig arbetsmarknad där man satsar på hållbara åtgärder. tex att satsa på infrastruktur och offentliga sektorn. Har Sverige råd att satsa på skattesänklningar så har vi råd att satsa på våra ungdomar.

    Min attityd har jag för jag är så in i själen trött på alla som gnäller sönder det som vi har byggt upp i Sverige.
    En till sak… jag jobbar inte fackligt.

  13. Britta Sethson

    Gydvan o Anders

    Ta och lyssna lite på varann i stället för att slå varann i huvet. Att skriva ilskna bloggposter till okända människor är lätt men inte särskilt konstruktivt. Speciellt inte om man i grunden har liknande politisk vilja.

    Jag tror att vi är fler och fler som blir alltmer förtvivlade över hur snabbt det går att rasera ett i grunden sunt välfärdssystem och att det faktiskt delvis var (s) som satte igång processen genom att bejaka nyliberala element. Det kan lätt få folk att förlora hoppet.

    Det är trist. Men jag är en ständig optimist och när jag lyssnar på de unga i partiet får jag hopp om en omsvängning. Det gäller bara att släppa fram dem till förtroendeposter.

  14. Anders Nilsson

    Gydvan,
    Du pratar principiellt. Principer kan man diskutera hur mycket som helst, särskilt om man som du väljer att helt fritt bestämma förutsättningarna. Därav min ilska.

    Jag beskriver ett fall där principen fick gå före den verkliga situationen. Det finns en myt bland fackliga företrädare om att bara företag med kollektivavtal är seriösa. Och den vanföreställningen topprider man till det yttersta. Och förstör för sig själva. Och i mitt exempel var inte ens avskanaden av kollektivavtal fallet. Man förvägrade Lindex att knyta min brorsdotter till sig som praktikant, hon som aldrig har haft ett arbete, som gått ett år arbetslös skulle ha en anställning eller inget alls, enligt facket. Och dömde henne till ytterligare ett års arbetslöshet. För principens skull.

    Jag var först medlem i Skogsarbetarförbundet på 60-talet, därefter i Fabriks ett tiotal år och så slutligen 30 år i Teaterförbundet så jag har 47 år av fackligt arbete bakom mig, så jag tror att jag med en viss erfarenhet kan uttala mig om både fackligt arbete och fackets förfall.

    För det finns en orsak till att facket inte lockar människor i samma omfattning längre. Det är allvarligt. Ett försvagat fack med få medlemmar innebär att en fungerande och en gång exemplarisk marknad, den svenska arbetsmarknaden, med två starka parter som värjde sig för statlig inblandning så långt som det var möjligt, raseras. Det oroar jag mig för och söker orsakerna till. Och där har jag bland annat funnit att när facket mer ser till sitt eget intresse än medlemmens, när principerna går före förnuftet, som det gjorde i fallet med min brorsdotter, så missar de 10 medlemmar på varje ”lyckad” insats. Det kan väl ändå inte vara meningen? Det är den diskussionen jag vill främja.

    Men med hållningen att gå vidare utan självkritik, utan att diskutera problem förutsättningslöst, så kan man vara försäkrad om att det enda riktigt säkra är att griftevandringen fortsätter.

    Ryggmärgsreflexen hos våra akademiska vänner, att man därför skulle förespråka Svenskt Näringslivs eller CUF´s politiska lösningar är mer än lovligt skadlig. Men tack och lov, jag har varit med så länge att jag sett mer än en av dessa ”vänner”, gå vidare i livet och finna nya hemvister, måhända mera lukrativa.

  15. Anders,
    Håller med dig i mycket. När jag hörde ditt exempel så tänker jag direkt att antagligen har LINDEX nyligen haft antingen personalneddragningar, eller vikariestopp och att i de fallen då ta in praktikanter är ju inte speciellt just mot de som fått gå.
    Jag vet inte bakomliggande orsak till att de sa nej till praktikanter och min utgångspunkt är då att de vet vad de gör och inte att de är allmänt taskiga mot en praktikant.
    Det handlar kanske om något som hänt i Skåne eller i Göteborg men det är ju det som är facklig styrka, vi är många och eniga i hela Sverige.
    Men jag antar att varken du eller jag kan få ett svar på bakgrunden till beslutet och det är egentligen omöjligt att diskutera rätt eller fel om vi inte har orsaken till att de säger nej. (hemska tanke jag kan ju ha fel 😉 )

    Håller med dig fullt ut om att facket har skrämt bort medlemmar/ungdomar, det har hela arbetarrörelsen. Jag tror att arbetarrörelsen har glömt basen och framförallt dialogen med medlemmarna/väljarna.
    Ta en facklig representant som kommer ut på arbetsplatsen och tar en fika med medlemmarna (jag vet att idag är det en utopi på många arbetsplatser idag). i de flesta fall diskuteras detta flera dagar efter på arbetsplatsen och det ger ringar på vattnet.
    Det är väldigt viktigt att ta diskussionen om varför facket agerar i vissa frågor, att diskutera bakgrunden. Som tex LINDEX-händelsen.
    Om där varit stora personalneddragningar så inser medlemmar att det är inte ok ta bort 2-3 personal för att ersätta dem med en praktikant, men man måste ta diskussionen för det är inte alltid anställda/medlemmarna ser kopplingarna.

    Salladsbaren i Göteborg, där kunde inte facket ta diskussionen, Det kom att handla om lönen och det var ju den lilla biten i det hela. Det handlade om avtalsförsäkringar och om vikten att ha ett pensionsavtal men den diskussionen kom aldrig ut i media av någon anledning. Och det var väl anställda som hade varit i kontakt med facket men inte vågade stå för det senare.

    Men tror att samtalet med medlemmen är det viktigaste i fackets arbete idag. För att som idag låta Svenskt Näringsliv ensamt ta debatten om arbetsrätten slutar inte bra för anställda.
    Ofta ser man som anställd inte konsekvenserna om man tar bort vissa principer i arbetsrätten, dialogen om varför är viktig för båda parter..

    Tror inte alltid att facken bara tycker att företag med avtal är seriösa men företag som inte vill ha spelregler har oftast en bakomliggande orsak till det.
    Även seriösa arbetsgivare anser att kollektivavtal tjänar alla parter på för då finns det spelregler som alla måste följa.

    Måste också tillägga att medlemmar biter sig själv i svansen när de är så oengagerade i det fackliga arbetet. Tror till stor del att facket har hamnat där de är pga medlemmars likgiltighet. För trots allt så är det medlemmarna som har makten men det är promille som utnyttjar möjliheten till påverkan.

    Ja, det är min erfarenhet också att politiska/fackliga broilers går vidare till näringslivet.

  16. Oj, ursäkta det blev en uppsats jag skrev :S

  17. Britta Sethson

    Många kloka ord. Tack för dem Anders och Gydvan. Och Gydvan… ibland behövs en uppsats…. inget att be om ursäkt för. Det är det politiska samtalet som är viktigt inte käbblet.

    Känner själv att det är svårt att hinna med ett fackligt engagemang även om jag har mycket att tacka min fackförening för. Som att jag efter 10 år med tillfälliga anställningar nu äntligen för ca ett år sen fick en tillsvidareanställning. Universitetsvärlden är ingen drömarbetsplats precis. Snarare tvärtom. Tillhör TCO som i alla fall tar kampen ibland. Men att Saco och TCO skulle samarbeta finns inte på kartan. Konstigt tycker jag.

    Ett stort problem i dag är otrygga anställningsförhållanden. För att lösa det behövs facklig enighet och kamp.

    Här kommer ett intressant ledarstick till.

    http://www.folkbladet.nu/?p=178345

  18. Har också noterat att TCO och SACO inte kan samarbeta som organisationer.
    Väldigt mycket revirtänkande och jag menar inte på personliga planet utan som organisationer.

    Javisst är det synd att vi medlemmar engagerar oss så lite i facket men det ligger väl i tiden + att svenskt näringsliv och alliansen jobbar intensivt för att undergräva förtroendet.
    Facken måste bli bättre på IT-baserad verksamhet. och dialog.

    Visst var det Littorin som sa att det var fackets ansvar att bärplockarna fick så dålig ersättning… Är imponerad av allt ansvar som läggs över på facken, en dålig avtalsrörelse och media rapporterar som om det var facken som ägde frågan….

    Bemanningsföretagen skrämmer mig, vilka arbetssituationer många av de uthyrda har och vilka pengar företagen tjänar på andras arbete, vilket visar hur viktigt det är med en stark fackföreningsrörelse som samarbetar.

  19. Så här gick det för min brorsdotter. Hon fick jobb. I ställer för att gå som praktikant 30 timmar i veckan på en arbetsplats, som stoppades av facket så har hon nu fått 6 timmar i veckan som arbetsgivaren själv förlägger efter behov. Dessutom är hon ålagd att gratis jobba som volontär under det kommunala kulturkalaset. Och inga invändningar från facket den här gången.

    Härlig start för en ungdom som för första gången möter arbetsmarknaden och facket.

  20. så himla bra anders, hoppas hon också fått en bra förklaring till varför facket agerade som de gjorde…

Kommentera

