”Flykten valde oss” Stig Dagerman

Såg att man ger ut Tysk Höst i nyutgåva. Kanske nått att läsa i höst då. Har läst Gitta Serenys ”Tyskt Trauma” och fascinerats av hennes skärpa. Känns som jag vill fylla på lite.

Passar på att lägga ut en av Dagermans dagsedlar från 21 april 1953. Ständigt aktuell och ännu mer nu än för några år sen. Jag tänker på att Sverigedemokraterna ligger bra till i opinionsmätingar. Jag tänker också på Billström och romerna.

FLYKTEN VALDE OSS

Fågeln väljer flykten. Vi valde den icke.
Flykten valde oss. Därför är vi här.
Ni som ej blev valda – men ändå frihet äger,
hjälp oss att bära den tunga flykt vi bär

Bojan väljer foten. Vi valde att vandra
Natten var barmhärtig. Nu är vi här.
Ni är för många, kanske den frie trygge säger.
Kan vi bli för många som vet vad frihet är?

Ingen väljer nöden. Vi valde den icke.
Den valde oss på vägen. Nu är vi här.
Ni som ej blev valda! Vi vet vad frihet väger!
Hjälp oss att bära den frihet som vi bär!

pspsps tillägg. Åsså upptäcker jag när jag sitter o googlar runt på Stig Dagerman att Gitta Sereny fått Dagermanpriset…    så lämpligt och rätt.

3 responses to “”Flykten valde oss” Stig Dagerman

  1. Anders Nilsson

    Gillar!

  2. maria strasserra

    i denna värld är det mycket lite som tilltalar mig, stig dagerman talar till mig, rakt igenom tiden, når han mig, och jag blir människa igen, när ryggraden fattas mig kommer han till räddning

  3. Jag hittar nästan alltid något hos Stig Dagerman som reflekterar min sinnesstämning

Kommentera

