Apropå kriget i Afganistan … ännu en dagsedel..

Ja jag har fått noja på Stig Dagerman så här i rötmånaden…. Var på möte i dag på Folkets Hus. Mona Sahlin samtalade med Per Wirten om sin nya bok och sin syn på partiet och politiken. Det var rätt intressant. Men jag har lite svårt att smälta att partiet står bakom Sveriges deltagande i kriget under Nato-flagg i Afganistan.

Min absoluta uppfattning är att fred och frihet skapar man på annat sätt än att delta i dödande.

Här kommer en i mitt tycke ganska passande dagsedel från 25.9 1952

MODERNA TIDER

En gång, säges det, bar vinden även fåglar,
gjorda av ett annat stoff än åska och metall,
och när hundar mötte skalder under ekar i en backe
gav de, säges det, icke genast skall.

En gång var jorden lättare än nu kanhända
fast inte järnet flöt på vattnet som en kork.
Det sägs, att när poeten lyfte staven fordom
så följde jorden med hur högt som helst.

Nu skäller nattens hundar gällt om frihet
och staven visslar i en blodig, iskall sol.
En gång var friheten en människa på vägen.
Nu är den en kanon som sitter på en stol.

******

I ingressen har Stig Dagerman citerat Charlie Chaplin. ”Hur som helst måste man konstatera, att det inte är några tider för konstnärerna. Vår tid är politikernas.”

Han kritiserar alltså en njugg kulturpolitik, vilket vi verkligen har idag. Sista strofen uppfattar jag emellertid som en stark pacifistisk uppmaning.

Ge gärna förslag på annan tolkning….

4 responses to “Apropå kriget i Afganistan … ännu en dagsedel..

  1. Lena Sommestad

    Tack för att du för in poesin…!

    • Britta Sethson

      Tack för kommentaren Lena

      Ja jag tror faktiskt att i poesin ges en möjlighet att skarpt kritisera makthavaren. Man lämnar också lite till läsaren att tänka själv också.
      Kanske är det därför som högern är rädd för kulturen och kulturarbetaren.

  2. Också Charlie Chaplin hörde hemma på vänsterkanten. Läs till exempel min recension av hans film ”Moderna tider” på min blogg, Kulturspegeln, film.

  3. Britta Sethson

    Tack Enn för kommentaren

    Jag tror nog att de flesta som tänker med hjärtat och hjärnan blir vänster.

Kommentera

