Varför står inte borgarna för sin politiska inriktning?

Varför ställer ingen frågan till alliansföreträdarna hur låga ersättningsnivåer de tycker är rimliga i de allmänna systemet. Det första man gjorde när man tillträdde för snart fyra år sen, var ju att sänka nivåerna i a-kassan som den socialdemokratiska regeringen just hade höjt.

Nu börjar folk tycka att det är orimligt låga nivåer.

Varför tycker Fredrik Reinfeldt att det är så farligt att höja skatten när han tycker att det är helt OK att sänka nivåerna och höja trösklarna i de allmänna försäkringssystemen.

Jag anser att det är en fråga som svenska folket måste få svar på i god tid innan valdagen. Det är i alla fall de frågeställningarna jag kommer att lyfta vid de politiska diskussionerna på jobbet…….

8 responses to “Varför står inte borgarna för sin politiska inriktning?

  1. Ja och jag vill ha svar på vad han egentligen menar med sin satsning på ”Välfärdens kärna” För mig är det dock kristallklart att han med sina egna ord från sin bok ”Det sovande folket” menar……”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras” Om han får regera en fyraårs-period till så lär det bli dags att skriva en uppföljare om ”Det fattiga folket”!

    Bengt Nilsson, röd gråsosse

  2. Britta Sethson

    Exakt. Varför ställs han inte till svars. Det är dags nu!

  3. Eva Hillén Ahlström

    Lars Ohly i sitt sommartal i Gnesta:

    När jag har svårt komma upp på morgonen så tänker jag ”fyra år till med Reinfeldt”. Då studsar jag upp.🙂

    Så tror jag vi är många som känner och sedan går ut och tar diskussionen.

    /Eva

  4. Britta Sethson

    jo det är dags att prata klarspråk och ha bra på fötterna.
    90% av media är borgerlig så det är vi gräsrötter som får dra lasset

  5. Detta är en av de viktigaste valfrågorna idag. Borgarna står för samma gamla skåpmat som de alltid gjort men de döljer hela tiden det. Och just detta döljande tycker jag är vidrigt, för det avslöjar att de är medvetna om att de lurar folket med dimridåer.
    Retoriken om nya arbetarpartiet är direkt osmakligt.
    Deras politik och dess konsekvenser diskuteras aldrig. Som tex sjukförsäkringen vågar de aldrig diskutera öppet. de smyger in förändringar bakvägen, små förändringar, små små steg mot systemskiftet.

  6. Yes
    Och på måndag ska jag och övriga fullmäktigegruppen ut och knacka dörr här i Umeå. Det är roligt och superviktigt

  7. Reinfeldt sa i en debatt att 45% var en rimlig ersättning i socialförsäkringar.
    Hittar inte debatten nu men tror det var i SVT. I en annan debatt med Mona Sahlin så mumlade han att privata inkomstförsäkringar kan vara ett alternativ.
    Vad många inte tänker på är att det är mycket strängare villkor för privatförsäkringar. Har du en allergi, kronisk sjukdom eller har en sjukdom i släkten så är det inte säkert att du får dina pengar den dagen du är i behov.

    Jag tror att försäkringsbolagen sponsrar moderaterna just för att de kommer att göra stora pengar på detta.

  8. Jonny Disenfeldt

    Gydvan –
    45% – ja det vore en förbättring för mig !

    Min svåger sa att han hörde från en kompis kompis att Mona Sahlin på en bar i Stockholm sa att hon ville höja momsen till 75% . Nu kan vi tyvärr inte komma ihåg vem kompisens kompis var men …

Kommentera

