I stället för RUT!

1) Enhetstaxa i hemtjänsten på etthundra kronor i timmen

2) Hemtjänst utan biståndsbedömning till pensionärer som är över 75 år

3) Hemtjänsttimmar till egen tid. Ta sig till travet eller bandymatchen med kommunalt stöd. Det är livskvalitet för många gamla…

****

Så himla bra!

13 responses to “I stället för RUT!

  1. Jonny Disenfeldt

    Men vad hände med livskvaliteten för de som inte är pensionärer.

    De skall alltså vara straffbeskattade jämfört med pensionärer om de vill ha det städat ?

    Även yngre kan ha svårt att hinna med eller ha fysiska problem etc som gör det svårare att klippa häcken, skotta snö, putsa fönster,. städa etc ?

    • Här är några av dem som du anser blir straffbeskattade. Vad nu det betyder. Jag tror att de har råd att betala vitt för tjänsterna.

      Jag tycker att pensionärer ska ha det gött….
      yngre funktionshindrade som behöver kommunens stöd får det genom vanlig biståndsbedömning.

  2. Jonny Disenfeldt

    De har säkert råd att betala mer för tjänsterna om de har väldigt höga inkomster och troligen hade de redan förat dessa tjänster men många säkert genom svart arbetskraft. Bara för att de ”rika” kan göra något så ska du alltså bestraffa resten av befolkningen. Ett märkligt resonemang.

    Nu är det ju inte bara rika journalister och politiker som köper RUT.

    Det intressanta är att RUT skapar arbetstillfällen.
    Det intressanta är att RUT gör svarta jobb vita.
    Det intressanta är att RUT ger ett insteg på arbetsmarknaden för de med låg utbildning.

    OM det sedan är som så att reformen ger mer netto i statskassan än den kostar pga minskade kostnader för arbetslösa, intäkter från moms, arbetsgivaravgifter och löneskatter så borde man vara rätt ignorant om man säger nej till ett sådant system.

    En yngre människa som t.ex haft hjärtinfarkt har det nog lite jobbigt med att t.ex klippa en häck eller skotta snö, men jag tror inte att denne skulle få någon hjälp av kommunen…

  3. Det här förslaget skapar arbetstillfällen utan att gå omvägen genom skattesubventionerad vård av frisk man i hemmet.

    Det finns ingenting som säger att reformen ger mer netto i statskassan än den kostar. Det där har jag diskuterat redan. Dessutom med dig.
    http://brittas.netroots.se/?s=ehrenberg&x=0&y=0

    Då gällde diskussionen både Rot och Rut. Jag är egentligen inte så pigg på båda företeelserna. Men om Rot utformas så att även hyresrätter kan utnyttja det och man kopplar till lösningar som ger miljöeffekter så OK. I alla fall när arbetsmarknaden behöver stimuleras.

  4. Jonny Disenfeldt

    Likväl är det skattesubvention DU föreslår och att yngre ska vara straffbeskattade för att använda ditt partis populära terminologi…

    Jo, det finns utredningar som visar att när ett visst antal nya arbetstillfällen skapats så går RUT ihop statsfinansiellt och efter det kan det även då ge överskott till statskassan. Du verkar som vanligt blunda åt det som inte passar din ideologiska förväntan av verkligheten.

    Själv är jag av åsikten att OM det kan ge statsfinansiellt plus så ska man givetvis fortsätta med RUT och eventuellt bygga ut det. Om det inte kommer att växa och ge plus så ska det avskaffas.
    Att döma av hur många nya bolag som startats och antal anställda därmed inom denna sektor så har jag en stark känsla av att man redan befinner sig mycket nära break-even.

  5. Ja, jag vet att intresseorganisationen Almega har gjort en utredning som har svalts med hull och hår av allianskramarna. Andra har kommit till helt andra slutsatser.

    Meningen med detta inlägg var inte att diskutera RUT, Det har jag gjort förut, utan att lyfta fram att samtliga landets pensionärer kan få vettiga avgifter i hemtjänsten med en rödgrön politik.

    Men du kanske tycker att skattesubventionerade hundpromenader är vad vi ska bygga Sveriges välstånd på, Jonny. Vad vet jag.

  6. Jonny Disenfeldt

    Vem som helst med basala kunskaper i matematik, ekonomi och grundläggande kunskap om det svenska skattesystemet kan själv räkna ut en hyfsat bra modell hur det fungerar och se vilka kostnader/intäkter som finns med RUT och vilka premisser som behöver uppfyllas för att nå break-even med RUT systemet.

    Det är ignorans att påstå annat och bara styrt av politisk ideologi och inget annat.

    Jag pratar inte om subvention eftersom jag pratar om ett system som har kravet att minst uppnå break-even, dvs att de nya skatteintäkterna minst täcker de skatteförluster som fås.

    Du offrar mer än gärna tusentals arbetande på ditt SAP-altare.

    Sveriges välstånd byggs upp av människor som arbetar. Jag bedömer inte ett arbete som finare än ett annat.

    Du har uppenbarligen en helt annan grundläggande ideologi som styr ditt tänkande.

    • Ja jag har redan diskuterat detta. Johan Ehrenberg har räknat ut det och vi hade en mailkontakt där. Jag har visat uträkningen på min blogg. Det är fler som har räknat. Det där som Almega rapporterar är en partsinlaga och det är konstaterat för flera månader sen. Jag orkar inte ta om hela den debatten. Man kan anställa fler i offentlig sektor för samma peng än de jobb som ev har skapats med hjälp av rutavdragen…. De flesta jobb regeringen ev har skapat har kostat betydligt mer än de har smakat.

      Jag anser inte att ett yrke är finare än ett annat. Jag vet att på mitt jobb så finns det folk som inte hälsar på städerskorna. Sånt beteende betraktar jag som uselt.

      Jag håller fullständigt med dig att något välstånd får man inte om inte folk arbetar. Men en bekant till familjen låg hemma i sängen för vård i livets slutskede och kunde inte stå på benen. Han blev kallad till arbetsförmedlingen för att anmäla sig dit. Det är alliansens poltik det. Inte skapar man något välstånd med hjälp av en hjärtlös politik. Man skapar bara oro och ångest. Larsas tog inte livet av sig på grund av detta som andra har gjort. Han dog ändå.

      Har ingen aning om vad som styr ditt tänkande Jonny. Jag tänker inte ens spekulera om det.

  7. Jonny Disenfeldt

    Ja, jag såg Ehrenberg’s uträkning och påvisade de stora brister den hade (som om inte den var en partsinlaga, politiskt färgad sådan).

    OM RUT ger ett överskott så är det omöjligt att göra motsvarande genom att anställa arbetslösa inom offentlig tjänst. De kostar mer som anställda än som arbetslösa.

    Att utövning av myndigheters regelsystem ibland går helt åt h*lvete är inget okänt för mig, det har jag sett exempel på i hela mitt liv.

    Som jag tidigare refererat till så finns det rapporter som visar på en extremt mycket högre risk för självmord bland förtidspensionerade och inte pga (som man kan tro) deras initiala problem utan just pga deras psykosociala situation framkallad av förtidspensioneringen.

    En annan hjärtlö(s) regering ställde till med det.

  8. Ursäkta men är det någon som sett siffror på hur många jobb RUT genererar?
    – Av de siffror jag har fått fram så är det otroligt dyr arbetsmarknadsåtgärd.
    RUT skapar inte så många jobb i förhållande till kostnaden..
    – Att premiera brottslighet med bidrag är väl knappast en åtgärd som ska hyllas. Bättre att satsa pengarna på att sätta åt dem som anställer svartjobbare.
    – Det finns många jobb som är ett steg in på arbetsmarknaden. Vi har ett stort antal sjukhus som håller på att gro igen av smuts (och vad kostar inte det samhället?) En del förskolor är så pass smutsiga så att föräldrarna startat städdagar på förskolorna.
    – Kostnaden för RUT hade skapat fler jobb inom välfärdssektorn än vad den skapat inom RUT. Och då med vettiga anställningar. Tycker att någon ska undersöka vad det är för anställningsförhållande många RUTare har för de är inte alltid så rätt ur arbetsrättssynpunkt..

    Jag har inte sett ett argument som är vettigt eller hållbart.
    Behåll RUT till äldre men iövrigt aå är det en löjlig reform.

  9. 1) Varför skall just hemtjänsten ha en enhetstaxa när de flesta andra kostnader inom de allmänna är baserade på personernas inkomster? Är det ok att rika pensionärer subventioneras?

    2) Hemtjänst utan prövning är det inte detsamma som gratis städhjälp till alla 75+:are på Östermalm? Visst, det är en vacker tanke att alla åldrigar skall ha fria pigor och drängar men när samtidigt det är långa köer inom sjukvården så tycker jag att det finns bättre prioriteringar.

    3) Kallas inte dina exempel för färdtjänst? Eller är det meningen att det skall komma med en vårdare också för de åldrigar som är såpass dåliga? Hursomhelst, ja – det är jättebra om man med enkla medel kan höja livskvaliteen för de äldre som och möjligheten att ”komma ut” är ett litet förbisett område – kanske just för att det är så ”enkelt”; många behöver kanske bara hjälp med att skjuta rullstolen.

  10. Vi har ju maxtaxa på dagis… mycket populärt

    Jag har suttit många år i socialnämnden. Om man med små medel kan hålla åldringar pigga så att de kan bo kvar hemma så är det väldigt väldigt värdefullt. Vinn vinn för samhället och pensionärerna

    Demensvården slukar oerhört mycket resurser. i sjukvården. Jag kan se detta som ett steg till bättre förebyggande vård.

    Och ja. De äldre ska ges en möjlighet att komma ut. Men inte räcker 300 miljoner för att täcka detta enormt stort behov. Finns Pensionärsorganisationer som ställer upp och jobbar ideellt också. Ser det som ett steg i rätt riktning dock

  11. De flesta taxor inom offentlig sektor är ju enhetliga så varför inte inom den offentliga hemtjänsten?😉

    Omvårdnad/friskvård av äldre är viktigt för att avlasta sjukvården.

Kommentera

