Intressant om ROT??

En man kom fram till vår valstuga i dag och diskuterade ROT. Rot – avdrag kan som bekant enbart göras av villaägare och bostadsrättsinnehavare. Han hade frågat Moderaten Bertil Källberg i Sundsvall varför alliansen inte tyckte att ROT-avdraget skulle kunna göras också för exempelvis hyresrätter och skolor. Det rödgröna förslaget har beräknats kunna ge ca 15 000 nya arbetstillfällen.

Då fick han minsann veta att det inte kunde bli aktuellt . I flerfamiljshus med hyresrättsinnehavare och i offentliga byggnader så förekom det inga svartjobb. Så  den grupp där det finns halvkriminella element som anlitar svart arbetskraft de belönas med morötter i form av skatterabatter. De som håller sig på rätt sida om lagens råmärken de får betala fullt pris.

Logiken och moralen är ytterst märklig.

Om nu någon får för sig att diskutera hur många jobb som skapas av ROT/RUT så kommer jag att radera de kommentarerna. Inlägget handlar inte om det, utan om hur alliansens kärnväljare ska gynnas så de slipper ligga sömnlösa om nätterna för att de anlitar svartjobbare.

29 responses to “Intressant om ROT??

  1. Det intressanta är ju egentligen varför det finns svartjobb? Att inte kommuner anlitar till skolor är väl självklart, men jag tror man får söka sanningen i kostnaden för arbete i sverige.

  2. Tomas Andersson

    Britta… angående ROT och hyresrätter;

    Har inte redan hyresvärden avdragsrätt för renoveringar tillskillnad från privatpersoner?

  3. Jonny Disenfeldt

    ”den grupp där det finns halvkriminella element ”

    Är det din syn på de som äger sitt boende ?

    Som Tomas ovan anger så har ju de som äger flerfamiljshus redan 100% avdragsrätt i sin verksamhet liksom momskvittning …

  4. Jag äger också mitt boende men betalar hantverkare vitt med eller utan rot-avdrag. Jag spetsade till argumentet lite för att synliggöra skillnaderna.

    här står mera om detta. http://www.bofast.net/1/1.0.1.0/63/1/?item=art_art-s1/576&group=art_art_grp-s1/11

  5. Argumenten att lägre skatter skulle motverka svartjobb håller inte? En av min pojkväns kunder ville stoppa betalningen för utfört jobb i min pojkväns skjortficka. Han sa något i stil med: ”Behåll de pengarna och gör något roligt för dem!” Min pojkvän är småföretagare i USA. Trots deras påstått lägre skatter så motverkas uppenbarligen inte svartjobb!! Så håller den retoriken? Får regering har genomfört stora politiska förändringar på vilka grunder? Inte är det för allas vårt bästa, hur mycket de än försöker att få det till det. http://donothingday.blogspot.com/2010/08/framat-tillsammans-med-vem.html Inte minst moderaterna tänker bara på sig själva och de sina.

  6. De som anlitar svart arbetskraft är mer än halvkriminella. Att belöna de som anlitar svartjobbare är minst sagt absurt.
    Att man anlitar svartjobbare handlar inte främst om kostnaden för arbete utan ren girighet och brist på moral.

  7. Valtemperaturen stiger och denna normalt väldigt sansade blogg skriver en rad med röda bokstäver och varnar sedan att kommentarer rörande denna mening kommer att raderas. Oväntat.

    ROT-avdrag är inte en belöning för de som äger sitt boende utan en bestraffning för de som jobbar svart. Elaka alliansen som bara sparkar på (o)hederliga arbetare!!! Kostnaden för nyttjarna av svart arbetskraft har ju inte förändrats och eftersom de är alliansens kärnväljare så har de ju hur som helst ingen moral eller känsla för vad som är rätt eller fel😉

  8. Tack för att du tycker att jag i regel öär sansad, Christer, Jo det beror nog lite på valtempen att jag tog i. Men jag blev raskt avkyld av dagens opinionsmätningar. För övrigt så blir länkarna röda av sig självt.

    Jag ville bara lyfta att rot-avdraget borde kunna utvidgas till något mer än vad som finns nu. Jag ville också föra fram alliansföreträdarens förklaring till varför inte.

    Jag tycker att ROT-avdraget främst ska användas för att få fart på jobben i dåliga tider. Inte som ett sätt att göra svarta jobb vita. Det senare borde vara skatteverkets huvudbry…..

  9. Jonny Disenfeldt

    Så du tycker att vi ska subventionera fastighetsbolag när de renoverar sina lägenheter trots att de redan idag kan dra av hela kostnaden OCH kvitta momsen.

    Dessa jobb är redan vita och innebär bara att du tar pengar från skola/vård/omsorg och ger till fastighetsbolagen … märkligt …

  10. Tomas Andersson

    Vill du inte eller kan du inte svara på min fråga?

    Har inte redan hyresvärden avdragsrätt för renoveringar tillskillnad från privatpersoner?

  11. Det är faktiskt många kommunala hyresbolag som kör med hyresgäststyrt/valfritt underhåll. I dessa fall är det hyresgästen som får stå för alla underhållskostnader för tex. ytskikt.

    Hoppas det var svar på frågan

  12. Tomas Andersson

    Okey… så det skall bara gälla dessa kommunala hyresbolag?

  13. Många hyresgäster renoverar i hyreslägenheter på egen bekostnad, Antingen för att få det mer trivsamt/personlig stil eller för att husägaren är en snåljåp.
    Det är inte bara kommunala bolag som har valfritt underhåll finns privata hyresbolag som har det samma.

  14. Ja antingen har hyresvärden en subvention som redan beskrivits eller så får hyresgästen en subvention i form av utökat ROT-avdrag.

    Om inte alliansen får bestämma förstås … då får aldrig hyresgästen någon subvention utan får betala fullt pris.

  15. Britta och Gydvan: Notera att de kommunala hyresbolag som kör med underhållsfria möjligheter för hyresgästerna samtidigt ger en hyresnedsättning som kompensation. Jag förstår vidare inte varför ansvaret för underhåll skall åligga hyresgästen och man därför måste införa speciella extra avdrag för dessa (som tidigare meddelats så har hyresvärden redan idag avdragsmöjligheter). Blir det inte de fattigaste hyresgästerna som blir förlorare när nu underhållet av bostaden skall vältras över på dem? ROT för hyresgäster är att friskriva hyresvärden från sin underhållsplikt!

  16. Ligger en del i det du säger Christer. Det borde vara hyresvärdens ansvar att sköta om sina lägenheter.

    Men; Nu är det väl så att det är väl fritt fram att teckna olika typer av hyresavtal mellan hyresvärd och hyresgäst. Och nu finns det såna här kontrakt! Några som är duktiga hantverkare kanske tycker att det är värt att ha möjlighet att själv tapetsera och lägga nya golv. Andra som inte är duktiga hantverkare kan och det tycker jag är rimligt att få möjlighet att utnyttja ett ROT-avdrag.

  17. Tomas Andersson

    Om det är som du säger att avdraget skall riktas mot privatpersoner som rustar sina hyreslägenheter tycker jag det är helt okey…jag tror dock att du har fel.

    Jag tror att avdraget kommer att riktas mot hyresvärdar som redan har avdragsrätt, exempelvis Norska pensionsfonder som äger stora delar av Rosengård.

  18. Jag antar att det är riktat mot hyresgäster. Allt annat är orimligt

  19. Jonny Disenfeldt

    Socialdemokratisk politik är orimlig, du börjar kanske inse det ?

    Detta är till för att ge byggnads och andra starka manliga fack lite mer jobb som tack för hjälpen .

  20. Jonny Disenfeldt

    Från förslaget, se nedan :

    Har svårt att se att nya tapeter skulle ge de 30% i minskad energianvändning …
    Jag vet inte vad du tapetserar med däruppe Britta men … 30% ???

    Detta hamnar i nämnda norska fastighetsägares fickor etc …de som redan idag kan dra av 100% av kostnaderna samt kvitta momsen … tjohejsan !!!


    Ett nytt ROT-stöd med klimatprofil för renovering av flerfamiljshus införs om 1,5 miljarder kronor 2011 och 2,5 miljarder kronor 2012. Det finns stora renoveringsbehov i flerfamiljshusen – inte minst i miljonprogrammen. Ett ROT-stöd utgår förutsatt att renoveringen leder till minst 30 procent minskad energianvändning. Med ett sådant stöd skulle uppemot 50 000 lägenheter i flerfamiljshus kunna totalrenoveras per år. Stödet utgår till 50 procent av arbetskostnaden upp till ett tak om 100 000 kronor per lägenhet.
    En ny skol-ROT för att rusta upp skolans lokaler om 200 miljoner kronor 2011 och 400 miljoner kronor 2012. Avdraget ger skolorna maximalt 50 procent av arbetskostnaderna tillbaka. För att få ta del av avdraget krävs att renoveringarna minskar energianvändningen med 30 procent.

  21. Jaha

    Du kanske tycker att vi aldrig ska några ROT-avdrag alls

  22. Jonny Disenfeldt

    Du skrev ju ”Allt annat är orimligt” …. har du plötsligt ändrat dig nu och vill fylla de norska storbolagens fickor ?

    De befintliga ROT-avdragen till privatpersoner är en annan sak. De gör svarta jobb till vita och har därför en helt annan ekonomisk bevekelsegrund ur samhällsekonomisk synvinkel.

    Att gynna stora bolag ytterligare som redan idag kan dra av sina kostnader och kvitta moms verkar rätt dumt, men socialdemokraterna gynnar ofta storfinansen av någon anledning…

    Orimligt som sagt …

  23. Ja jag syftade naturligtvis på att det är OK med ROT-avdrag för renoveringen av bostadsstandarden med tapetsering. badrum kök etc där detta har undantagits från hyresvärden i hyreskontraktet.

    När det sen gäller klimatprofilen så är det en annan femma. Då måste det ju vara hyresvärden som får moroten. Samtidigt som hyresgästerna på sikt kan få billigare hyra pga minskad energiförbrukning.

    Även miljön blir vinnare.

  24. Jonny Disenfeldt

    Kan du inte läsa Britta ?

    ”Ett ROT-stöd utgår förutsatt att renoveringen leder till minst 30 procent minskad energianvändning. ”

    ”Jag antar att det är riktat mot hyresgäster. Allt annat är orimligt” skrev du …

  25. Jag har skickat frågan till partiet. håller med om att det ser otydligt ut…. men anser fortfarande att det är orimligt att ett rot-avdrag inte ska kunna utnyttjas av hyresgäster med självförvaltning i kontraktet.

    Däremot anser jag att klimatsatsningen är oerhört viktig också
    Svar kommer så småningom

  26. Jonny Disenfeldt

    Allt annat var orimligt sa du. Nu börjar du glida tycker jag i dina formuleringar …

    Hur man än ser på det så är det pengar från välfärden som du vill ta och ge till stora fastighetsägare. De som redan idag i sin affärsverksamhet kan dra av alla dessa kostnader och till och med kvitta momskostnaderna…

    Den enklaste lösningen är väl att utöka RUT till att inkludera tjänster som tapetsering, golvläggning … då blir ju effekten större eftersom många privatpersoner i nuläget anlitar svart arbetskraft för detta.

  27. Ja jag har kollat och försökt begripa. Det är i sanning inga tydliga formuleringar.

    Tyvärr kan jag inte hitta något som stärker det jag anser vara självklart. (det var därför jag skrev: allt annat är orimligt!!). Nämligen att en enskild hyresgäst skulle med vårt för(s)lag kunna renovera sin egen lägenhet med hjälp av ROT-avdrag.

    Det får vi jobba vidare på. Om jag snavar över något så återkommer jag i ett nytt inlägg.

    Däremot tycker jag att det är helt rätt att stödja energibesparande åtgärder i hyreshus…

  28. Jonny Disenfeldt

    För mig är det glasklart…

    Dessa nya rödgröna ROT är till för att ge fastighetsägare bidrag när de gör renoveringar och en förutsättning är att man gör en energivinst på 30%. Stödet utgår till 50 procent av arbetskostnaden upp till ett tak om 100 000 kronor per lägenhet.

    Pengarna kommer alltså att hamna i fickorna på stora norska fastighetsbolag etc. Bolag som redan idag kan dra av renoveringar/energieffektivisiringskostnader till 100% och kvitta momskostnader.

    Varför socialdemokraterna vill ge dessa kapitalstarka fastighetsägare ökad vinst förstår jag inte … men så är eran politik.

Kommentera

