Lite tröst i valtider….

Av olika skäl kom jag att öppna Per-Gunnar Evanders bok Hundarnas Himmel i dag. Det är visst en bokcirkel på gång och jag är lockad att delta. Har läst boken för många år sen och minns bara att jag tyckte mycket om den.

Ett litet förord finns av Ole Söderström:

”Om man saknar något så är detta något inte riktigt förlorat. Det är som att kasta en sten i vattnet, ringarna som vidgar sig försvinner snart, men stenen finns kvar på bottnen. Det går bra att leta rätt på den om man inte är rädd för att ge sig ut på djupt vatten.”

Nu ska ingen tro att jag har givit upp redan med anledning av dystra opinionsmätningar. Men det finns väl ingen anledning till desperation.

5 responses to “Lite tröst i valtider….

  1. Eva Hillén Ahlström

    Tack för detta vackra citat, Britta. Hos dig finner man ofta underbara citat och ”sanningar” ur litteraturen.

    Och det är klart att vi inte har gett upp🙂.

    /Eva

  2. Ja, jag funderade lite runt detta med ödesval och att en del verkar vara helhispiga.

    Nu är det ju så att vi lever i en demokrati och om folk skulle rösta fram alliansen så tror jag inte att vi dör allihopa. Klyftorna kommer att växa ytterligare och en hel del kommer att få det jobbigt. Det blir ett ännu kallare Sverige än nu,

    Men då gäller det att ge sig ut på djupt vatten och leta reda på stenen där på botten.

  3. Jonny Disenfeldt

    Ge sig ut på djupt vatten, det är du duktig på Britta …🙂

  4. Jag förstår inte varför du är så bitter och cynisk Jonny.

  5. Jonny Disenfeldt

    Jag är varken bitter eller cynisk, jag bara noterade förnöjt vad du skrev …

Kommentera

