Game Over…

… med en bild på FR stod det på en knapp jag tänkte sätta på mig utifall att vi vunnit valet. Nu blev det inte så. Mitt parti är iofs fortfarande störst men det är inte mer heller. Många var vi som grät på valvakan i går kväll.

Game Over gäller för den rödgröna koalitionen som försökte utmana alliansen.

Varför gick det så dåligt??

Jag har inte hunnit samla mig än men…  några få kommentarer kan jag komma fram med

Vi har inte presenterat en sammanhållen socialdemokratisk ekonomisk politik. Inte heller en trovärdig vision hur vi vill lösa de svåra framtidsfrågorna för en generell välfärd i Sverige.

Det dög inte att göra enstaka utspel i samma frågor som alliansen ….. och vem är egentligen förvånad??

Vad Hvilja Socialdemokraterna??? Jag har tyvärr inget bra svar på frågan. Vi har rätt god tid på oss att komma fram med svaret.

******

I Västerbotten sa emellertid väljarna NEJ till privatisering av Lycksele lasarett och vi fick nära nog ensam majoritet i Landstinget med 45 %. Peter Olofsson & Co kan välja om man vill ta stöd av MP eller V.

I Umeå kommun är (s) fortfarande större än alliansen tillsammans. Vi kan fortsätta att leda kommunen i fyra år till.

Jag föreslår att de kommuner och landsting där (s) styr bildar ett ”Nätverk för Välfärd”.

9 responses to “Game Over…

  1. Hej Britta och alla andra.
    Varför gick det dåligt? Jag är INTE speciellt ”politiskt begåvad” de analyserna får någon annan göra, där emot önskar jag skriva lite om mina tankar om hur jag tror att folk ute i stugorna i allmänhet fungerar och känner.

    Vi får inte glömma av hur människor är och fungerar.
    Ordet politikerförakt skapades inte nyligen och det hänger oerhört mycket på LEDAREN i dagens politik.

    Folk bär tyvärr på minnet av Monas ”kullerbyttor” i samband med ”Toblerone affären”.
    Om människor har tagit avstånd en gång så håller det i sig länge tyvärr, så funkar vi nog väldigt många.

    Personligen anser jag att Mona är otroligt duktig och bra.

    Sedan kommer Göran P och kör sitt race i 8 år… en ledare som folk i stugorna inte gillade som person, vi minns avskyn mot hans ”lyxvilla” och hans dryga sätt.
    Människor ÄR överkänsliga för sådant, vi måste lära oss detta.

    När sedan Mona kommer in på arenan igen…..vad har hon då för förutsättningar i detta läget??

    LEDAREN = Otroligt viktigt. Människor måste lita till sin ledare.
    IDEOLOGI och HISTORIA Är nog tyvärr något som tyvärr har spelat ut sin roll, men solklart måste vi ha en ideologi kvar och även gå ut med den på ett övertygande och kraftfullt sätt.

    Människor måste tycka om sin ledare för att ta till sig det budskap som ges, i annat fall ges budskapet till ”döva öron”

    Personligen önskar jag att Mona stannar kvar, spottar upp sig och visar i fyra år som partiledare att hon ÄR tuff och en LEDARE att lita till.

    Det har under de fyra år som gått varit på tok för tyst, vi måste ”skrika och sparka och protestera” så att folket håller sig vakna.
    VI TAR NYA TAG 2012 !!!

    • Tack för dina tankar E.Ahlen.

      Självklart tar vi nya tag. I norr har vi tagit storslam så gott som överallt. Vi är stolta och röda socialdemokrater som gång på gång får folkets förtroende att leda kommuner och landsting.

      Håller med dig om att ledaren måste vinna människors förtroende. Här har delar av rörelsen varit grym mot Mona S och aldrig givit henne en riktig chans. Odemokratiskt kan jag tycka eftersom hon är vald på partikongresser. Nu finns det folk som vädrar blod kan jag tro.

      Jag tycker nog att våra grundläggande värderingar har samma relevans nu som för hundra år sen… Däremot så måste vi hitta lösningar på dagens problem som stämmer väl med nutidens samhälle och inte med gårdagens. Det räcker inte att återställa nivåer i sjukförsäkring även om det är viktigt. Vi måste visa och motivera hur en generell välfärd ska byggas och finansieras så att det blir hållbart även när morgondagens pensionärer blir fler och fler.

      Ja ja

      Men vi kommer inte att vänta tills 2012 med att ta nya tag. Jag tror inte att det räcker med att springa ut i valrörelsen i några veckor innan valet. Det krävs ett långsiktigt arbete med visioner och diskussioner med partivänner, sympatisörer och medborgare. I Umeå har vi haft sossekaffe på torget varje vecka där vi ger människor en möjlighet att möta aktiva politiker. Vi har (s)-föreningar i varje stadsdel som tillverkar och distribuerar områdestidningar som är populära. Man vinner inte folks förtroende om man inte är ute och pratar med människor i deras vardag även mellan valen. Sen kan man gå ut i valrörelsen på ett trovärdigt sätt.

  2. Ja, man går tom, men kamplysten. Låt oss nu inte springa iväg och göra samma misstag som förra gången. Precis som du skriver, inte bli svans på alliansens önskefrågor, ge vår vision en form och ett innehåll som svarar mot vår tid, inte gårdagen. Och framför allt rannsaka oss själva, vi får inte en gång till skylla allt på andra, på media, på alliansen som lögnare, som omänskliga monster och allt vad vi har lyckat tota ihop. Svaren ligger hos oss själva. Och låt oss börja nu. Gråta och förbanna först, sedan så ska vi förändra.

  3. Helt så Anders

    Det är vi som har misslyckats …

    Om vi tycker att media har missgynnat oss så får vi faktiskt ta itu med det och hitta en motkraft. Inte tycka synd om oss och klä oss i säck och aska.

    Vi har ideer om hur det ska gå till här uppe. Men först lite sårvård…

  4. Jonny Disenfeldt

    Som jag skrev 18/9

    http://brittas.netroots.se/cancersjukdomen-maste-vara-dodlig-enligt-regeringens-riktlinjer/

    1. Oacceptabelt dåligt ledarskap (Sahlin/Östros)
    2. Regeringssamarbete med kommunister inom V.
    3. Sättet man kritiserat alliansens förda ekonomiska politik på under fyra år följt av att svälja den till 99%
    4. En för landet obefintlig sammanhållen rödgrön ekonomisk politik som kommer att leda till stora skattehöjningar, kapitalflykt och stora underskott.

    Och punkten du hade om framtidvision hur välfärden ska kunna biberhållas är också oerhört viktigt, men det saknar alla partier i nuläget. Det är en stor utmaning för alla sveriges politiker.

    • Jonny

      Du förnekar dig aldrig. Varför hittar du hela tiden på. Du är som Tore Skogmans ”storfiskarn”.. ja då så skarvar han som han vill då räcker armarna inte till….
      Verkligheten är tillräckligt osannolik ändå

      Till min förtvivlan så visar det sig att Annica var totalt lurad av försäkringskassan. Deras beslut ligger fast. Hon blir nu utförsäkrad….

  5. Ja Britta man undrar om det bara är ni norrlänningar som har förståndet i behåll🙂
    Vi som bor på det västra kustlandet har nog skickat vårt förstånd i flaskpost till USA där de åtvarjefall klokt nog börjat inse att vinst på vård är dyr vård.
    Men precis som Anders skrev så kan vi inte skylla på media, att alliansen är lögnare och monster (nja nog för de framstår så). Allt detta är säkert sant😉 men poängen är att vi har inte kunnat bemöta det. Vi ska vara så pass professionella att vi inte paralyseras av det. Vi har låtit alliansen bestämma musiken sedan har vi dansat efter deras pipa.

    Håller med dig om Annika H men det måste ordna sig för henne annars tror jag att svenska folket reser sig från köksbordet och protesterar och den energin och tiden har inte alliansen nu för att bemöta det så de kommer säkert att göra ett ministerstyre i denna frågan. Det kan inte gå på annat sätt.

    • Jag är tyvärr inte så hoppfull angående Annikas fall. Dessutom finns det flera tusen liknande fall.

      Jag hoppas att MP kan vrida om armen på Fredrik R nu i förhandlingen.

      Mitt grundtips är att Maria W kräver att bli vice statsminister och att två andra miljöpartister tar miljöministeriet och infrastrukturfrågor. Sen kan väl C få silkessnöret

  6. Jonny Disenfeldt

    Vad skulle jag ha hittat på ?

Kommentera

