Reflektion….

Syrran och jag träffas inte så ofta. Nu sa vi umgås i fyra dar på spa i Jurmala, Lettland. Det lär gå bra. Hon har varit fackligt aktiv länge och vi har lite att prata om med anledning av valresultatet.

Ja, sa hon.. ni glömde prata om vilka ideologiska skillnader det är mellan de båda blocken. Utom den sista veckan! Det var så dags då. Men det gav i alla fall henne tillräcklig motivation att rösta som alltid.

Ni pratar inte längre om kärnväljarna… basen bland medlemmarna. De som arbetar. I stället är det butler i tunnelbanan för att lösa livspusslet. Det är också fokus på småföretagarna, vilket i och för sig inte är fel, mer än om man glömmer prata om Metallarna, livsmedelsarbetarna, sjukskötarna, vårdpersonal i äldreomsorgen och deras arbets- och livsvillkor…. sa hon.

Och visst har hon rätt!

Hon pratade också om vi – generationen och jag – generationen. (We-generation Me- generation)

Hon och jag är uppvuxna med mycket föreningsaktiva föräldrar. Det var idrottsförening, parti, IOGT etc. Fullständigt naturligt för henne och mig att också engagera oss när vi blev vuxna. Hon i facket och folkdansen, jag i scoutrörelsen och i partiet så småningom. Vi tycker båda att det är normalt att tillbringa en rätt stor del av fritiden i föreningslivet. Dels för att man vill dela med sig av sig själv och sina erfarenheter men också för att det ger så mycket tillbaka.

Hon menade att en medveten strategi från SAF sedan 70-talet har gått ut på att göra oss fria från kollektivt tänkande individer till mer egoistiska.. Jag är själv min egen lyckas smed. Jag-generationen….

På henne och mig har det uppenbarligen inte fungerat. Vi tillhör vi-generationen.

I bland annat de här tankarna borde vi fundera när vi ska få fart på partiet i stället för att leta syndabockar. Vi är väl alla ansvariga på olika sätt.

Kommentera

