Sjuk men inte sjukskriven….

Efter semestern blev jag förkyld

Riktigt ordentligt. Inte värre än att jag kan jobba hemifrån. Jag känner därför inte att en sjukskrivning är helt nödvändig. Har en del viktiga ansökningar att skriva och skicka och en artikel till ”Analytical and Bioanalytical Chemistry” att granska och fixar det rätt bra.

Det är så det är för många i min gynnade position. Vi har hög lön och kan sitta hemma och jobba när vi är småkrassliga. Om jag hade varit sjuksyrra hade jag varit portförbjuden på jobbet och att sköta jobbet hemifrån går ju inte för honom/henne.

Orättvisorna stärks, i och med att en sjuksyster måste vara sjukskriven och får en hel dags karensperiod och därefter en usel slant från Husmark -Perssons skitförsäkringen.

Inte är någon hjälpt för att jag skulle sjukskriva mig heller. Jag måste ändå göra de där jobben färdiga i dag. Bättre då att arbetsgivaren betalar för det än sjukkassan.

23 responses to “Sjuk men inte sjukskriven….

  1. Krya på dig! Själv genomgår jag just nu slutfasen i den värsta förkylning som drabbat mig på åtminstone tio år. Inte kul!

  2. Britta Sethson

    Tack: Det är ett rent helvete

    Lungorna håller på att komma upp! Jag håller mig för skratt.

    Men som sagt. Jag drabbas inte av skitförsäkringen.

  3. Jonny Disenfeldt

    Så du är sjuk med 100% lön … gör du en 100% ig arbetsinsats …

    • Britta Sethson

      Ja visst gör jag det… jobbar antagligen även under denna helgen eftersom jag har en del att ta igen! För övrigt jobbar jag nästan konstant övertid!

      Men jag ville med mitt inlägg belysa hur orättvist det är när tjänstemän kan förlägga sin arbetstid hemma när det passar. Även vid sjukdom som jag. Sjukskrivningstalen för folk i min branch är oerhört låga. Och det beror inte på att vi inte är sjuka.

      Och de som inte kan. De som i regel har betydligt lägre lön än vad jag har. De som inte kan gå på jobbet när de har en rejäl förkylning och hostar och nyser hela tid. De som måste sjukskriva sig och försöka klara sig på Husmark-Perssons skitförsäkring. Om de nu inte hade en stark fackförening som ordnat med tilläggsförsäkring förstås.

  4. Jonny Disenfeldt

    Antingen har du lagstadgad rätt till övertidsersättning eller så anses det ingå i ditt arbetsschema att arbeta som du önskar, vad är orättvist med det ? De flesta tjänstemän kan inte förlägga sitt arbete hemma, i alla fall inte i privat sektor.

    Själv, som företagare betalar jag min egen sjukledighet de första veckorna , jag har ingen som kollektivt hjälper till i mitt enmansföretag att dra in inkomster när jag är sjuk, verksamheten står då helt stilla… och ändå betalar jag en väldig massa till ”sjukförsäkringssystemet”.
    Det är kanske mer orättvist …

  5. Britta Sethson

    Nä jag har ingen lagstadgad rätt till övertidsersättning. Men jobbet måste bli gjort oavsett om jag är sjuk eller frisk. Det är heller ingen annan som gör mitt jobb när jag är borta.

    Allt finns kvar.

  6. Precis som du skriver så att så länge man har skrivbordsjobb så kan man antingen gå till arbetet med lite feber eller arbeta hemma. Men som sjuksköterska, barnskötare, hantverkare osv så kan man inte det.
    Jag sa samma redan när karensdagen infördes. I högsta grad ingen arbetarepolitik.
    Dagens sjukförsäkring är så pass horribel så att man undrar hur folk är funtade som röstar på en sådan politik.

  7. Britta Sethson

    Jag tror inte att man riktigt tagit till sig att vi har Europas sämsta sjukförsäkring. Man har vant sig vid att det alltid fungerar. Och så tror man att det fortfarande fungerar. Tills man själv sitter där i klistret eller ens mamma.

  8. Jonny Disenfeldt

    Apropå försäkringar (har inte kollat om vi verkligen har ”Europas sämsta sjukförsäkring” = den som togs fram av socialdemokraten Hedborg…). så har Holland har en märklig sjukvårdsförsäkring.

    http://www.svensktnaringsliv.se/reformbanken/den-hollandska-sjukvardsreformen_53321.html

    * Alla medborgare måste teckna en privat sjukförsäkring på ett standardpaket

    * Var och en kan välja att teckna en tilläggsförsäkring för sådana sjukvårdskostnader som inte omfattas av standardförsäkringen

    Ett viktigt syfte med vårdreformen var att öka kännedomen om de stora kostnader som finns inom sjukvården. Även om den individuella försäkringspremien bara står för en del av kostnaderna så inser holländerna numera att sjukvård och mediciner kostar pengar vilket inte var fallet tidigare.

    * Ett inslag i detta är att det finns en statlig återbäring för personer som inte använt sig av någon sjukvård under året.

    • Britta Sethson

      Det var den nuvarande alliansregeringen som genomförde den sjukförsäkringsreform som vi har i dag. Begriper inte hur någon kan ha missat den. Alla remissinstanster varnade för konsekvenserna. Allianspartiernas representanter stod upp i kammaren och applåderade. Nästan 70% av personalen på försäkringskassan saknar förtroende för regeringen.

      Det fanns en revisionsberättelse om hur man borde ha gjort som vi har diskuterat tidigare. Den kom efter några år av en ny arbetsordning på försäkringskassorna i ett försök från socialdemokrater att få ner sjukskrivningstalen.

      Den visade att man bara hade fokuserat på att få ner inskrivningarna i långtidssjukskrivningar och inte på hur man med hjälp av en vettig rehab kunde få fart på utflödet. I den änden hade en social demokratisk regering börjat 2006 om man hade fått chansen. Nu blev det inte så utan i stället fick vi en alliansregering som fortsatte med att fokusera på att få ner inskrivningarna i långtidssjukskrivningar och dessutom la till utförsäkringar av svårt sjuka människor. I början blev till och med personer som var döende i cancer utförsäkrade.

  9. Jonny Disenfeldt

    Begriper inte hur någon kan ha missat att dagens sjukförsäkringsreform togs fram under S-regeringen av Anna Hedborg…den hade säkerligen genomförts av G Persson om S vunnit valet 2002.

    Döende blev utförsäkrade även under den gamla S-regeringen.

  10. Britta Sethson

    Vi vann valet 2002. Det var valet 2006 som vi förlorade. Ja det var Anna som ledde utredningen. Men det var alliansen som sjösatt förslaget 2007.

    Ja jag vet att det inte var bra under den senare delen av vår regeringspolitik. Vår socialdemokratiska ledarsida här i västerbotten var en av de skarpaste kritikerna av den. Det står också riksrevisionens rapport hur man borde ha gjort redan då på den tiden.

    Jag har skrivit det hur många gånger som helst. Jag tror att det var en bidragende orsak till valförlusten 2006.

    MEN DET ÄR ALLIANSEN SOM ANSVARIG FÖR DET SOM SKER NU! UNDER DEN KOMMANDE MANDATPERIODEN BERÄKNAS 70 000 ATT UTFÖRSÄKRAS.

    kolla gärna länken nedan: Det är såna som han som betalar våra skattesänkningar!

  11. Jonny Disenfeldt

    Förlåt, jag menade givetvis 2006.
    Och som sagt, Göran Persson hade säkert genomfört sin partikollegas förslag vad gäller förändringar om han hade haft makten efter valet 2006.

    Vad ledarsidor skrev, vad riksrevisionen sa, det hade Göran inte lyft ögonbrynen för …

    Nu blev det alliansen som istället genomförde Anna Hedborgs förslag.

    Och återigen, för varje fall som gått illa i den byråkratiska apparaten 2006-2010 finns det ett liknande fall att hitta från S-perioden 2002-2006 (och troligen ännu fler).

  12. Britta Sethson

    Facit: Det var alliansen som genomförde sjukförsäkringsreformen utan att lyssna på den massiva kritiken.

  13. När lade Anna Hedborg fram ett förslag till ny sjukförsäkring? Trodde att hon hade gjort en utredning men har inget minne av att A.H har lagt något förslag.
    A.H har inte haft någon befattning som gett henne mandat att lägga något förslag på nästan 15 år.
    Dagens sjukförsäkring har alliansen ansvar för och ingen annan även om de gör sitt bästa för att alltid lägga över ansvaret för allt de gör och inte gör på någon annan😮

  14. Jonny Disenfeldt

    AH utredning var väl basen för det förslag som lades ?
    Exakt samma som hade hänt om Göran hållit i styret.

  15. Britta Sethson

    Om jag inte minns fel så röstade (s) emot förslaget i riksdagen. Troligen hade man läst remiss-svaren och tyckte att det var ovärdigt,

    Hitta inte på nått igen nu Jonny

  16. Det är skillnad på utrredning och förslag. Bara tramsigt att kalla det A.Hs utredning för förslag.
    Förslaget som röstades fram i riksdagen var det alliansen som hade arbetat fram. Sägs att det är bla Borg, Renfelt och Littorin som ligger bakom dagens sjukförsäkring.

  17. Jonny Disenfeldt

    S röstar väl av princip emot allt som alliansen tar till votering?
    Det intrycket fick jag av Veronica Palms gnäll.

    http://veronica-palm.blogspot.com/2010/10/jag-kan-inte-vanta.html

    Och jag är övertygad om att Göran Persson genomfört en likadan reform om han haft makten baserad på Hedborgs utredning.

  18. Britta Sethson

    Jonny.

    Först och främst så är jag van vid från Umeå Kommunfullmäktige att om borgarna har något bra förslag så kan det mycket väl gå igenom med vårt (s)töd. Lika i de nämnder där jag suttit. Vanliga normala politiker respekterar och lyssnar på varandras argument oavsett varifrå det kommer. Jag tror mig minnas att till och med trotskisterna fick igenom något nån gång.

    Sen: Vad du är övertygad om saknar överhuvud taget all relevans. Varför ska du spekulera i det som aldrig har hänt och aldrig kommer att hända? Verkar lite märkligt.

  19. Jonny Disenfeldt

    Jag spekulerar lika mycket/lite som du verkar det som …

    Av ditt resonemang så är ju uppenbarligen inte Veronica Palm vanlig och normal. Men jag antar att hon också ibland uttrycker sig tillspetsat och inte menar vad hon skriver och säger.

  20. Hoppas att du är frisk nu!

    ”Men jag ville med mitt inlägg belysa hur orättvist det är när tjänstemän kan förlägga sin arbetstid hemma när det passar.”

    Orättvist? För mig har orättvisa en negativ klang och är något som bör avlägsnas. En klassisk slogan är att alla orättvisor skall bekämpas varhelst de dyker upp (eller nå’t liknande). Fina ord men då måste man också tänka efter vad orättvisa egentligen är! Skall (exempelvis) tjänstemäns möjligheter att jobba hemma förbjudas så att orättvisorna minskar?

    Måste någons lyckliga omständigheter innebära en orättvisa gentemot någon annan? Detta är ett fundamentalt stolletänkande som måste få ett slut! Det är inte orättvisa bara för att någon har det bättre än någon annan! Det kan vara så men behöver inte vara det, ibland är det orättvisa och ibland olyckliga omständigheter.

  21. Britta Sethson

    Nä jag hostar fortfarande och släpar mig till jobbet för att göra det jag måste. Men ställer in undervisning för att inte smitta mina studenter. Tack för omtanken.

    Apropå orättvist. Det kan vi diskutera länge. Jag tycker egentligen att karensdagen skulle bort. Så vitt jag vet har man ingen karensdag i Norge men inga högre sjukskrivningstal. Rätta mig om jag har fel!

Kommentera

