Vad valet egentligen borde ha handlat om

Det fanns två tydliga alternativ i riksdagsvalet

Det ena stod för en positiv människosyn där man litar på alla medborgare och tror dem om väl och vill ge en vettig social trygghet till alla. Som menar att alla system kommer att rymma fifflare men vi kan inte straffa 98% för att 2% fifflar.

Den andra sidan menade att de som inte jobbar är opålitliga och behöver piskas till arbete.

Det var den andra sidan som vann! Nu gäller det att fortsätta den politiska diskussionen ute bland människor i deras vardag för att tydliggöra vad som händer i samhället!

22 responses to “Vad valet egentligen borde ha handlat om

  1. Andreas Eriksson

    Hej Britta. Tycker du själv det var ett balanserat inlägg du skrev? Väljarna kanske inte håller med dig; jag tycker själv du har obehagliga odemokratiska drag.

  2. Britta Sethson

    Jag har aldrig ifrågasatt valresultatet i mitt inlägg.

    På vilket sätt menar du att mitt inlägg är odemokratiskt??? Mitt inlägg sammanfattar min syn på de båda blocken.

  3. Jonny Disenfeldt

    Har du den synen på de båda politiska blocken så undrar jag hur du kan arbeta på skattebetalarnas bekostnad med seriös forskning…

  4. Britta Sethson

    Jaha

    Berätta då var jag har fel???

    Jag han hålla med om att jag har spetsat till det. Men berätta på vilket sätt jag har fel i stället för att komma med svepande formuleringar om att jag har fel!

  5. Jonny Disenfeldt

    Du har uttryckt dig rätt grovt ett flertal gånger nu om dina politiska motståndare. Inte något vidare sansat och seriöst direkt.

    Du har all rätt i världen att tycka som du gör men det visar inte upp en vidare bra bild av hur du tänker😦 , lite skrämmande faktiskt.

  6. Britta Sethson

    Fortfarande ingen saklig kritik mot vad jag skriver. Om än tillspetsat.

    Du påstår att jag uttryckt mig rätt grovt ett flertal gånger…. kom med exempel då och berätta vad jag sagt som var fel!

    Jag är innerligt trött på dina personliga påhopp

  7. Jonny Disenfeldt

    Här har jonny ryckt ut ett citat från en blogg där jag skrivit för att göra ytterligare ett påhopp.

  8. Britta, håller fullständigt med i din analys även om den kanske är tillspetsad (personligen så har jag uttryckt det än mer ”tillspetsat” :O )
    Skrämmande att folk har röstat på ett block som bara tar hand om människor så länge de är starka och arbetsföra.
    Var det inte någon som sa att ”måttet på en civilisation är hur den tar hand om de svaga”?
    Alliansen har en minst sagt skrämmande människosyn och har lyckats dra tidernas lögn om hur de är det nya arbetarepartiet. med den människosynen så kommer de säkert att komma väl överens med SD.

  9. Britta Sethson

    Gydvan

    lägg märke till att de inte är ett arbetareparti, utan arbetarparti.

    sug på det och tänk på vilken himmelsvid skillnad det är

  10. Ja, det är skillnad på arbetarparti och arbetareparti…. Hmmm undrar om det är en medveten strategi/felsägning.

  11. Britta Sethson

    Så klart att det är medvetet

    Här avslöjar han vad det handlar om:

    sjukt avslöjande

  12. Jonny Disenfeldt

    Vad avslöjades ?

    Att Reinfeldt inte är en facklig ombudsman, det är väl skönt, de som står med ena foten i den fackliga ledarorganisationen och den andra foten i ett politi(s)kt parti kanske borde ta efter Reinfeldt ?

    Att sitta på dessa två stolar samtidigt är inte bra varken för fackets medlemmar eller för det politiska partiet som ska representera många olika grupper i samhället.

  13. Vari skiljelinjen i de två tydliga alternativen gick kan diskutteras. Det är dock en grov skönmålning att hävda att det förlorande alternativet var så ”snällt” och annorlunda. Liksom i nästan varenda fråga så var de föreslagna föreändringarna rent kosmetiska. Ta det där med sjukförsäkringssystemen. Vari låg skuillnaden egentligen? S-Mp-V skrev och gormade men köpte det hela rakt av. Som allt annat! Ta denna passus ur ett av alla debattartiklar

    Vi vill redan under 2011 avskaffa dagens stelbenta prövning mot en fiktiv arbetsmarknad efter 180 dagar. I stället ska det senast efter sex månader göras en fördjupad utredning om möjligheterna till att återgå i arbete.

    Osande av seriositet och nytänkande? Nej, givetvis inte. Ett beklämmande försök att med omskrivningar dölja att man endast kosmetiskt vill förändra. Här finns oppositionens problem – avsaknaden av egna visioner och förslag. Alla vill väl (tja, utom SD och V kanske) men när valet står mellan de med förslag och de som låssas ha förslag så är valet lätt.

  14. Christer E, skillnaden mellan alliansens sjukförsäkringen och de rödgrönas är mycket stor. Du tar själv upp ett exempel där de är väldigt olika i sin syn på sjukförsäkringen.
    I vad menar du att de rödgröna skulle ha köpt rakt av i sjukförsäkringen?

  15. Britta Sethson

    Christer E. Vi lovade i valrörelsen att ta bort stupstocken till exempel. Hoppas man skickar in en motion om det med det snaraste.

    Att öppna för en bättre fungerande rehabililitering eller annan kompetensutveckling via den kompetensförmedling som lagts fram är väl inget fel. Det är ju det som beskrivs i meningen du nämner.

    För övrigt håller jag med dig Christer. Tyvärr las aldrig fram något bra förslag på ett reformeradt trygghetssystem. I stället fokuserades på att kompromissa med de båda samarbetspartnerna. Det var enligt mitt sätt att se ett stort misstag. Först rådslagen bland partimedlemmarna och sen kompromisser med v och mp. Jag tycker faktiskt riktigt illa om block politiken.

    För övrigt är det lätt att rasera ett hyfsat fungerande försäkringssystem som tagit årtionden att bygga upp. Det största problemet var i det gamla systemet att det saknades mekanismer för att få in folk i arbete igen. Rehab-kedjan haltade och haltar betänkligt. Där borde man ha börjat vid reformeringen. Man gjorde inte det utan startade en historisk utförsäkring av sjuka människor.

  16. Britta Sethson

    Jonny

    Det pinsamma var att FR inte kände till det fackliga löftets innebörd och sen inte ville kommentera det…. Det blev ytterst tydligt att någon älskare av kollektivavtal är han inte öht.

  17. Jonny Disenfeldt

    Försäkringssystemet är inte raserat. Högst märkligt att påstå …
    Det fungerade inte bra tidigare, alla partier (utom V möjligen) var inriktade på att det måste förändras.
    Vi hade under S en historisk utförsäkring.

    Vad gäller FR och fack, nej, jag är glad att det finns politiker som inte står ock klampar i två syltburkar (politiskt parti och fackledning) och försöker balansera däremellan hela tiden.

    De bevakar ingens intresse helhjärtat , där är en förklaring till medlemmars ledarförakt och människors politikerförakt.

  18. FR pratar bara om att han värnar om kollektivavtalen men har tydligen noll koll även där om varför de finns…..

    FR sitter i knäet på Svenskt Näringsliv men de som vill skilja på fack och politik tycker av någon anledning att det är helt ok.

  19. Jonny Disenfeldt

    Jag tillhör svenskt näringsliv och FR sitter definitivt inte i mitt knä, ännu ett märkligt påstående om FR.

    Varför inte försöka diskutera politik istället ?

  20. Jag är medlem i facket och jag samarbetar inte med politiker….

  21. Jonny Disenfeldt

    Hur är det med dina fackliga ledare ?
    Och nej, SAF-ledare sitter inte i knäet hos politikerna eller tvärtom.

  22. Nix mina fackliga ledare sitter inte i knäet på politikerna, det är det väl mest SN som gör och btw så var det väl ganska länge sedan SN kallades SAF.

Kommentera

