Eftervalsdikt av Jenny

Frågan är om den ger tröst eller om man bara gråter lite mer…..

***

Eftervalsdikt

Det regnar när jag lämnar lägenheten
någonting dovt över mitt land
i Stockholm dras människorna som magneter till de stora T:na
för att efter tunga arbetsdagar spottas ut igen

jag möter en vän nere på torget
vi går tysta över mörka gator
nu rullar bulldozers in mot välfärden i landet
där marknadsvärde ställs före människovärde
enfald före mångfald
ruinerna av allt vi byggt upp

här tar oss bussen genom det Nya Sverige och
i tomrummet efter alternativen
hör vi rasisterna marschera in i riksdagen
det finns ingenting poetiskt i detta

klockan sju i möteslokalen, det är någons kök
mörkret slår mot fönsterrutan
vi lägger ut ritningarna över bordet
kaffekopparna bredvid mötesprotokollen
bygger en bro mellan dit vi var på väg och
där vi istället hamnade

här, i klyftan mellan valretoriken och verkligheten
reser vi byggställningarna, skissar upp motståndet
planterar lite hopp i hopplösheten
i hallen står travarna av flygblad
nästan allt återstår att göra

****

Jag bestämmer mig för att hoppet finns kvar. Vi är ändå rätt många i rörelsen och vi är en hel hög som vill skärpa eggen till nästa val när det nu blir!

2 responses to “Eftervalsdikt av Jenny

  1. Hu, regnet smattrar och vinden viner
    och dagarna mörknar och sommarn är slut.
    En sak jag dock vet som i dunklet skiner,
    som får mej att känna mej varm en minut.

    ……så börjar en dikt som någon skrev in här på bloggen. För övrigt mer grötrim än verklig poesi. Jag väljer att ta bort de sista stroferna eftersom de vare sig var trevliga eller intressanta. Bara den vanliga hetsen mot Mona Sahlin….

  2. Eva Hillén Ahlström

    Jo, nog är det lite kluvna känslor, men dikten är stark och ändå lite hoppingivande …

    /Eva

Kommentera

