Ryktet om norrskenets utdöende är betydligt överdrivet….

… för i kväll när jag var ute med hundarna var det ett stort blågrönt draperi som böljade fram över himlen där borta över skogen. Fantastiskt.

Läste i blaskan häromdagen att norrskenen höll på att försvinna? Verkar inte så i alla fall.

7 responses to “Ryktet om norrskenets utdöende är betydligt överdrivet….

  1. Hej Britta, va skönt det låter. i slutet av 60-talet var jag tingsnotarie på Västerbottens södra domnsaga i Umeå, sedan var jag tingsfiskal i Lycksele och hovrättsfiskal i Umeå med tjänstgöring i Piteå, Gällivare och Haparanda. så jag vet huer trolskt ett norrsken är.

    Men nu har jag efter jobb på Gotland och felra år i Stockholm hamnat i Skåne som pensionär. Här bor jag på landet med slätten omkring mig. På kvällen ute i hagen så ser jag stjärnhimmeln men utan norrsken. Det är f.ö, litet lustigt att sedan jag flyttade till Löderup 2004 har jag tre vintrar varit insnöad, vilketr aldrig hände i Norrland. Men ännu har jag inte haft 35 grader kallt som jag upplevde i Lycksele.

    Din blogg väckte nostalgiska tankar och jag sänder vänliga tankar däruppe i norr
    Bo W (med http://www.blogg.s-info.se/bowidegren)

    • Hej Bo: Ja det är fantastiskt med norrsken. Man känner sig liten när man står där i höstnatten och ser ljuset på himlen.

      Avundsjuk blir jag på dig som har bott på Gotland. Min mamma kom från Visby och jag tillbringade mina bardoms somrar där. En fantastisk ö.

      Min dröm är att ha ett hus på Gotland någonstans dit jag kan fara när jag vill. Men priserna där är alldeles för höga.

  2. Jonny Disenfeldt

    Svårt att tro, vi närmar oss ett solfläcksmaximum 2012 och då brukar det bli kraftigare utbrott av partikelstrålning som genererar norrsken. Eller håller jordens magnetfält på att kollapsa ? Isåfall ligger vi illa till😦

  3. ja i alla fall så var det ett fint norrsken i går….

  4. Usch då är norrskenet på väg att försvinna?
    Eftersom jag bor i den delen av landet som inte har tillgång till norrsken så låter det väldigt magiskt med norrsken, har stött på det någon gång på mina resor men det låter väldigt härligt i mina öron att man kan gå en kvällsrunda med hundarna och se norrsken🙂

    Är det klimatförändringarna som är boven?

  5. Vi får se hur det blir
    men jag hoppas att det inte försvinner. Det är som du säger fantastiskt att skåda klara och kalla nätter. Ibland så är det som stora stjärnor över himlen som exploderar.

  6. Ja norrsken är mäktigt. Jag bor visserligen i södra Sverige men har här nere sett två fantastiska norrsken, ett som bredde ut sig som en mångfärgad kyrkkupol runt hela himlen nästan och ett som var fantastiskt rött och orange och där jag först trodde att vi hade skogsbrand bakom ladugården.

    Så har jag förstås sett mindre spektakulära norrsken också, som varit enbart vita och inte alls så imponerande.

    Jag tror att folk söderöver ofta inte ens märker dessa mindre norrsken, inte tittar efter dem och inte förstår vad det är när och om de noterar dem. Men det var, när jag tänker efter, några år sedan jag såg norrsken sist.

Kommentera

