Gunnar har flyttat till Backe med handpappersbruket..

På söndag invigs Svartviks handpappersbruk i Backe, Jämtland. Gunnar B är en gammal vän i familjen och framför allt till min man.

Roligt och verkligen värt ett besök. Det Gunnar inte vet om papperstillverkning är inte värt att veta. En gång när vi var förbi i Svartvik i Sundsvall fick vi göra papper som innehöll älgspillning i hans verkstad. Det var intressant och spännande.

4 responses to “Gunnar har flyttat till Backe med handpappersbruket..

  1. Backe! Ligger bara två mil från min hemby, fast på andra sidan länsgränsen. (som för övrigt drogs om 1974, så att Backe då hamnade på ”fel” sida.) I Backe fanns lasarett – faktiskt. Där befriades jag från min blindtarm, bl a. Året var 1960. Medan jag låg kvar för återhämtnin g avrättades Cheryl Chessman i San Quentin-fängelset borta i USA. En STOR mediahändeles även i Sverige då för tiden. Hans avrättning hade blivit uppskjuten tolv ggr, tror jag. Hans bok ”Dödscell 2455” är synnerligen läsvärd än i dag.
    Ja, jag kunde inte låta bli när jag såg ortsnamnet Backe…

  2. Ja du Mats

    Det finns en kartplanch över Sverige som nån köpte i Vietnam. Fyra orter är utmärkta däribland Backe. En viktig plats på jorden!!

  3. koj, sånt är intressant. Ska ta mig en titt när jag åker förbi, ligger ju nära Dorotea.

  4. Ja gör det, anders. Du blir garanterat inte besviken….

Kommentera

