Det mångkulturella universitetet

Så hade vi traditionell kursfest på c-kursen i analytisk kemi i går kväll. Många ungdomar från många länder var där. Nån  kom med den ljusa iden att vi skulle visa våra respektive länders kulturer för varann.

På Youtube hittade man snabbt musik från Eritrea, Etiopien, Kina, Pakistan. Bangladesh, Turkiet….. Och lyckliga studenter dansade sina inhemska danser för oss andra. Själv blev jag uppbjuden av en student från Kina att dansa någon form av kinesisk dans.Jag vet inte hur väl jag lyckades men jag gjorde så gott jag kunde.

Jag och Lasse inledde med en stilla bugg till Dancing Queen och sen försökte jag få med mig Lasse på en hambo men vi hann aldrig med det…..

Det känns tråkigt att den här formen av möten mellan olika kulturer kommer att bli betydligt mindre nu när Sverige ska börja ta betalt för universitetskurserna. Jag har skrivit om det tidigare här på bloggen. Det finns bara förlorare med en sådan politik.

Kommentera

