Studiebesök på Rönnskärsverket

I dag skulle jag hälsa på min ex-jobbare på Rönnskärsverket. Det är ett av världens modernaste och renaste kopparsmältverk. Ex-jobbaren utreder vilka material som skulle kunna ersätta det nuvarande ”rostfria stålet” i kyltorn och arsenikfilter.

Det är inte klokt vad snabbt ett rostfritt stål kan rosta om det är aggressiv miljö. Det man ser är gropfrätning, korrosion i svetsar och fogar och även en hel del allmän korrosion. Ett rostfritt stål är ju bara rostfritt om den tunna oxidfilmen på ytan kan regenereras kontinuerligt.

Jag tycker alltid att det är roligt att få gå på studiebesök i den här typen av industri. Kanske är det generna. Min farfar, Per August Lindholm var värmare i början av förra seklet i Sandvikens Jernverk och arbetade tillsammans med smederna vid den stora stångjärnshammaren där. Farsan började sin yrkeskarriär på sågbladvind nere i verket när han var så där fjorton år.

Nu fick jag se hur de tömde ut den nästan rena kopparn ur sista konverten ner i ett stort tråg. Fick också se de stora elektrolytbaden där man först oxiderar den nästan rena kopparn och sen reducerar ut den på katoden. Då är det nog 99,99% eller så. Sen skickas det med kopparpendeln söderut.

Fast resan dit och hem igen hade jag helst varit utan. Bilkörningen efter E4-an i snörök var inte rolig alls.

One response to “Studiebesök på Rönnskärsverket

  1. Pingback: Studiebesök på Rönnskär « Tankar från Västanbäck

Kommentera

