Nu gör (s) upp med alliansen om delar av skolpolitiken!

Mikael Damberg bryter den rödgröna överenskommelsen och gör upp med Major Björklund. Onödigt!

 

6 responses to “Nu gör (s) upp med alliansen om delar av skolpolitiken!

  1. Har inte riktigt förstått varför S har gjort upp med alliansen om delar av skolpolitiken.
    Visst är det bra med en arbetsro i skolan men det kan också upplevas som politiken blir urvattnad :/
    Framförallt blir jag som väljare förvirrad…

    • Jag tycker att det är riktigt trist. Vi kan och ska arbeta fram en egen socialdemokratisk utbildningspolitik. Finns ingen anledning att vara stödparti till alliansen. Deras skolpolitik ger jag inte mycket för.

      Detta bakbinder ju alla vi som vill arbeta med dessa frågor de närmaste åren.

  2. Jag är lite förvånad över att det var Mikael Damberg som gjorde upp med alliansen. Är det inte Marie granlund som är skolpolitisk talesman i S?

    Många fackförbund har samverkansavtal idag som innebär att man ska förhandla tills man är överens (enkelt uttryckt) min upplevelse är att dessa förbund snarare utplånar sig själv och sin roll genom att hela tiden vara överens med motståndaren. det kräver tuffa och kunniga förhandlare och en seriös motpart om det ska fungera annars utplånar man sin egen roll som motpart eller i detta fallet som opposition.

    • Vi pratade lite om det häromdagen några partikamrater och kom fram till två slutsatser

      1) MD tror att han framstår som beslutskompetent och att detta skulle höja hans aktier som ny partiledare.
      2) Vi vill inte ha någon stockholmssosse som partiledare, De får nog ta itu med sina interna strider först.

      • Jag sällar mig till den norrländska visdomen i punkt 1.
        På punkt 2 håller jag också med. Gud bevare socialdemokraterna om vi får en partiledare från vår ankdamm i öst, dom får landa i sitt först.
        Jag vill inte iheller ha en höger eller vänstersosse (trots jag räknar mig till den vänstra falangen) Jag vill inte ha en ledare som är där för att ingen annan vill och jag vill inte ha en som blivit ledare för att den hade starkast stridstuppar i sin stab.
        Jag vill ha en ledare som kan ta tillbaka opinionsbildningen och samla trupperna för att gå framåt.
        Och jag tycker att Anna Johanssons debattartikel beskriver det lite som jag känner det angående S kris.
        http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8152653.ab

  3. Tack för länken Gydvan. Jo den nye/nya partiledaren måste vara en som kan ena hela det stukade gänget. Och som verkligen kan peka ut riktningen och se till att partidebatten kommer igång rejält.

    Jag vill att vi tar fram diskussionen från rådslagen och som verkar ha försvunnit in i ett svart hål. Denna offrades på kompromissandets altare. Jag vill att arbetarrörelsens tankesmedja sammanställer och pekar ut viktiga diskussionsfrågor där vi jobbar i rörelsen på traditionellt vis i studiecirklar med stort inslag av webfrågor och chattsidor. Kanske några veckoslutsmöten där vi tar fram en egen socialdemokratisk politik i alla viktiga frågor.

    Egentligen vill jag börja nu. Men kloka? partikamrater tycker att vi får vänta lite tills vi har en ny partiledare som sätter fart på oss. Är det nödvändigt??

Kommentera

