Sören Wibe är död.

Jättetrist att han är borta. Han var internationell ledare i ”min” s-förening där jag var ordförande på den tiden jag bodde på Mariehem i Umeå. Oerhört kunnig och mycket trevlig person. Mycket mycket omtyckt och respekterade runt om i länet.

Träffade honom sista gången några månader innan han lämnade partiet för att ansluta till Junilistan. Vi tog en snabb lunch tillsammans och pratade om ditten och datten. Kände på mig att det var något som han satt och tryckte på men han sa ingenting om sina planer.

Jag som aldrig hade slutat hoppas på en comeback i partiet.

Tillägg med en länk till folkbladet.

Tillägg med ytterligare en länk

12 responses to “Sören Wibe är död.

  1. Tack för att du skrev några rader om Sören.
    För mig kom detta som en blixt från klar himmel. Det känns oerhört sorgligt och svårbegripligt.
    Sören och jag möttes först som akademiker, när han besökte ekonom-historikerna i Uppsala. Under den tid då Sören var riksdagsledamot och jag var miljöminister bands vi samman av vår kritik mot euron och EMU, men i miljöpolitiken gick vi oftare på kollisionskurs…
    Jag och Sören delade erfarenheten av att lämna universitetsjobbet för politiken, för att sedan återvända. Det talade vi om när vi sist sågs, på en forskningsdag om bränslen och skogspolitik.
    Sören vågade stå upp för det han trodde på. Det är svårt, och viktigt.

  2. Jag har också träffat honom på nära håll: vi satt båda i riksledningen för Socialdemokrater mot EMU. Den gången var vi de stora vinnarna!

  3. Socialdemokratin behandlar inte sina främsta representanter väl, det kan man inte påstå. De som sviker väljarna och idealen samt enbart använder partiet för egen vinnings skull har desto större spelrum. Sören Wibe fick hårt motstånd där han istället skulle haft stöd och uppskattning.

  4. Ja, och i Europaparlamentet. Oerhört sorgligt. Och ett stort svek. Sören Wibe hade väljarnas stöd, ändå blev han behandlad på det här avskyvärda sättet. Säger en del om det staffage som roffat åt sig ledande positioner i det partiet, på bekostnad av omistliga värden, och omistliga människor.

    • Man kan förstå att han lämnade partiet.

      Jag hoppas på en nystart med ny ledning. Risken är stor för partisprängning om man fortsätter i samma högervridna hjulspår

  5. Det är bara så sorgligt. Sånt tar hårt.

  6. Men hur det nu är så var han alltid på bra humör. Har sällan sett en gladare prick. Det gör allt så mycket svårare. Han fattas oss alla.

  7. Jag tänkte att han var tapper, fast det egentligen tog för hårt på honom. Och motståndet var ju så fel, för han stod ju upp för vad väljarna tycker, till skillnad från den parasitära elit som ockuperat partiledningen, och som det nu visar sig till och med handlar om korrupt infiltration.

    • Här i Västerbotten möttes han mest av värme. Hur han tog motståndet får vi aldrig veta. Han höll det för sig själv.

      Nu gäller att fortsätta jobba i samma anda.

Kommentera

