Västerbotten sörjer Sören Wibe

I folkbladets ledare i dag kan vi läsa hur några av alla vännerna minns Sören Wibe.

Till Sören: Jag har ofta tänkt vad som hänt med partiet om kongressbeslutet som du vann 1997 fått gälla. Om du fått vara finansminister och styrt om till en socialdemokratisk ekonomisk politik. Nu måste vi andra fortsätta ta kampen utan dig!

Mikael Wiehes sång ger hopp och tröst; Monica Zetterlunds röst brinner i mitt huvud.

En enda sak är säker
och det är livets gång;
att allting vänder åter
att allting börjar om
Och fastän våra röster
ska mattas och förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

När vi har blivit gamla
och vårt hår har blivit grått
när livet börjar mörkna
och dagarna har gått
när våra kroppar kroknar
och våra steg blir tunga
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

Sångerna om frihet
om rättvisa och fred
sångerna om folket
som aldrig kan slås ner
sångerna om kärlek
som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

Och du och jag ska sitta
vid fönstret i vårt hus
och ta varandras händer
i vårens klara ljus
Och utanför på gatan
där vindarna är ljumma
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

Sångerna om frihet
om rättvisa och fred
sångerna om folket
som aldrig kan slås ner
sångerna om kärlek
som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

Så segrar inte döden
fast åren har sin gång
Så stannar inte tiden
Den börjar bara om
För sångerna om livet
som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga
Ja, sångerna om livet
som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga
ska nya röster sjunga

4 responses to “Västerbotten sörjer Sören Wibe

  1. Tack, Britta, för länken till VF och för påminnelsen om Mikael Wiehes sång. En av mina absoluta favoriter. Och den är så sann, så sann!

    /Eva

  2. Mikael Wiehe kan sammanfatta känslor med ord som rör vid en inombords. Tyvärr kände jag inte till Sören Wibe så bra men jag vet att jag beundrade honom för hans mod att stå upp för det han trodde på (som även jag höll med om).
    Att stå emot hela etablissemanget där även S-ledningen ingick var mycket starkt.
    Här är en låt av Mikael Wiehe som jag tänker på när jag hör om starka människor som Sören Wibe

  3. Eva och Gydvan

    Ja det är faktiskt så att hela länet sörjer… så känns det. Och vi som hade förmånen att känna Sören personligen är verkligen bedrövade.

    Tack för sången Gydvan.

  4. Tack, Gydvan, för påminnelsen om den sången som är en annan av mina favoriter.

    /Eva

Kommentera

