long time no seen!

Ja, nu har jag haft stiltje på denna sida ett tag. Det beror mest på att det inte har varit stilla på jobbet. Det beror minsann inte på brist på ideer och engagement.

Var på kommunala skolriksdagen för någon vecka sen vilket var väldigt intressant. Hade först inte tänkt att åka men sen tog jag mig tid i alla fall

Fick äran att lyssna på vår skolminister som talade vitt och brett om införande av katederundervisning och hur bra det fungerade för fyrtio – femtio år sen när han själv gick i skolan. Sen på flera av de efterföljande seminarierna berättade man hur fel det var att gå tillbaka till katederundervisningen. Och pekade på forskning och så vidare.

Att de sjunkande skolresultaten skulle kunna vara resultat av ökande segregering andades han inte ett ord om. Trots att det har diskuterats rätt mycket på senare tid. Ingen annan heller på något av de seminarier som jag besökte. Först när jag kom till partigruppsöverläggningen började vi diskutera detta. Märkligt.

Sen sas det att partiet skulle starta en Facebook sida där alla vi som vill diskutera skolfrågor ur ett socialdemokratiskt perspektiv skulle kunna delta. Men det har jag inte märkt av ännu. Så det är väl dags att fru Sethson griper in och gör nått åt det.

Tills vidare får man följa den här sajten då.

 

2 responses to “long time no seen!

  1. Trevligt att det skrivs igen, tittade in för att se om det fanns någon kommentar om Maciej Zaremba:s artikel om Minervaskolan i Umeå. Finns det någonstans en kommentar från någon inblandad eller hoppas Umeå kommun på att detta inte når utanför Stockholm? (Jag menar inte att du är inblandad men tror att du har koll på vilka som är det).

  2. Tack för kommentaren
    Jo jag har sett artikeln angående Minerva skolan.
    Väljer att svara med följande länk

    http://www.kulturer.net/2011/04/10/en-skolas-kamp-mot-overheten/

    Allt är inte svart eller vitt. Har en del insyn i skolans verksamhet och vet mer än gemene man. En del är dåligt annat är bra..

Kommentera

