Om Sawa-sprutan….

Jag har ärvt en kaksprits av min mamma. Hon kallade den för Sawa-sprutan.

Det är fantastiskt. Först gör man en mördeg och delar i tre delar och smaksätter med choklad eller vanilj eller ingenting alls. Sen dan därpå proppar man in degen i sprutan och klämmer ut fantastiska bakverk på en plåt… så har man vips tre sorters kakor. spritskransar, chokladbröd och strassburgare.  Ja de senaste måste man doppa i choklad när de blivit kalla men ändå.

På lördag klockan två ställer jag upp dem på köksbänken tillsammans med tårtor och bullar och bakelser…..  sen är det bara för kompisarna att komma och sätta i sig.

Fyller man primtal så gör man….

5 responses to “Om Sawa-sprutan….

  1. Jag har något minne av en sprits gjord av metall från min barndom där man vevade (eller hur man nu gjorde) fram kakmassan… Hmmm barndomsköket dök upp i minnet🙂

    Ha en trevlig primdag😀

  2. Den trycks fram genom olika mönster… så får man väldigt proffsiga kakor. gamla recept har inte så mycket socker heller så det blir betydligt bättre än butiksköpta..

    gött

  3. Jag har också en sån spruta som jag fått av min mamma,skulle gå in på mätetal och se om den finns som ny att köpa nånstans…nån som vet..jag använder min mest till köttbulletillverkning!

  4. Hej Andrea.
    köttbullar ur en kakstprits låter lite knepigt. Själv trillar jag mina i handen.

    Men här har du en hemsida där man kan köpa en kaksprits. tror inte att det finns av märket SAWA längre dock

    http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?products_id=900

Kommentera

