Utvecklingen mot en världspolis oroar mig

Världen jublar. Usama bin Ladin är död.

Men vänta nu! Sen när blev det möjligt för utländsk trupp att gå in i ett suveränt land och mörda en person som befinner sig där. So what säger nån. Det var ju värsta terroristen. Jorden har blivit en bättre plats säger många. Ja. jag kan väl hålla med om att Usama bin Ladin inte var någon dununge och jag sympatiserar absolut inte med hans arbetsmetoder.

Men! Vem avgör vem som är terrorist. Vem står på tur att mördas nästa gång svarta gänget ska ut på uppdrag. Vem avgör vem som ska mördas av en utskickad polisstyrka.

Varför skulle inte bin Ladin ställas inför internationell domstol? Varför måste han mördas? Han var ju tydligen obeväpnad. Varför samarbetade man inte med Pakistansk polis och militär för ett gripande?

Frågorna är många men ingen ställer dem?

Varför diskuterar man inte hur vi ska undvika grogrunden för terrorismen? Vad ska vi göra åt den ökande fattigdomen i tredje världen? Hur ska vi ge människor framtidshopp inte bara i välmående villakvarter i någon förort i Stockholm eller annorstädes?

10 responses to “Utvecklingen mot en världspolis oroar mig

  1. Det är ingen hemlighet att ett av de stora problemen med Al Qaida är det starka stöd som organisationen har inom Pakistans säkerhetstjänst ISI. Att Bin Laden bodde i en ”militärstad” visar ju tydligt hur det politiska klimatet i Pakistan är. Att fånga honom i ett samarbete med Pakistans militär var dömt att misslyckas.

    Varför skjuta och inte tillfångata? Det realpolitiska svaret är att en Bin Laden i fängelse betyder en levande ”hjälte” att följa och en direkt uppmaning till kidnappning av amerikaner – det finns ju då ett reellt ”byte” att kräva.

    Ökar verkligen fattigdomen i tredje världen? Visserligen verkar inte de sk. Milleniemålen om en halvering av fattigdomen till 2015 att hålla men så vitt jag fattar så minskar den iallafall.

    http://sc.innovatum.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=37566

  2. Britta Sethson

    Jag vet att det är en svår fråga Christer. Allt är inte svart eller vitt. Du har kanske rätt i en hel del av det du skriver. Men min fråga är vad som följer på detta. Vilka militärförband har rätt att gå in i en annan stat och mörda någon person där? Vem ger order och på vilken grund

  3. Jo, det är knepigt och i kort text blir det lätt förenklat. Jag tror ingen ser att USA har fått en rätt att gå in i andra länder och mörda, det är en rätt de tagit sig. Noterbart för detta fall är dock att måltavlan inte skyddades av Pakistan utan var eftersökt även av det landets regim (officiellt iallafall), likaså har de officiella protesterna från Pakistan varit små (om inte helt obefintliga) vilket helt klart tyder på att USA agerat med Paktistans godkänannde (iallafall övergripande ok). Vidare så befinner sig USA uttalat i något vad de liknar med krig med organisationen Al Qaida och Bin Laden. Allt detta gör att jag tycker att detta på intet sätt väcker farhågor om att Black Hawkhelikoptrar kommer att rusa runt och skjuta ihjäl folk hipp som happ. En unik handling för en unik situation. I strid med internationell rätt? Kanke, kanske inte. Dock tycker jag det är mer fel än rätt att utmåla detta som ett ”USA gör precis som det vill mot vem som helst varhelst de önskar”-scenario.

  4. Ja det finns ju andra exempel där USAs agerande har varit mer än tveksamt. Vietnamkriget är ett. Avsättandet och mördandet av demokratiskt valde president Alliende i Chile skedde med stöd av CIA är ett annat.

    Nato leder militära aktioner i såväl Afganistan och Libyen. Och nu är svenska soldater med i krigshandlingarna.

    Sakta vänjs vi vid detta förfarande. USA leder militära operationer in i främmande land. Vad blir nästa steg?

    Stoppa jorden jag vill kliva av ….

  5. Jag tycker att det är lite tvärtom, ÄNTLIGEN agerar demokratier och FN mot diktaturer och förtryckarregimer. Sverige tar aktivt ansvar och står upp för värderingar som vi tror på. Varför skulle vi inte stötta det libyska folket på alla upptänkliga sätt? Det sorgliga är att vi inte kan skicka reguljär trupp, förnödenenheter och vapen.

    Framtiden har aldrig sett bättre ut – västvärlden hjälper de folkliga resningar som försöker störta diktatorer och korrupta regimer. Är inte detta underbart bra?

  6. Det är bara det att Hitler tyckte också att han hade rätt och tjänade ett gott och högre syfte när han gick in i österrike, frankrike etc…..

    Vem ska dra gränserna för när det är rätt eller fel att intervenera i främmande land. Vi har lagar som gäller folkrätten. Man borde följa dem tycker nog jag.

    När Sverige åkte på korståg till Finland för att kristna finnarna tyckte vi också att vi gjorde rätt. Jag är inte säker på att finnarna håller med.

    När vi deltog i trettio-åriga kriget för att slåss mot katolikerna tyckte vi också att vi gjorde rätt. De var onda och vi var goda.

    De är samma nu. De andra (särskilt muslimerna) är onda och vi västerlänningar är goda.

    Jag tror på att stödja demokratirörelser i länder som lider under diktatur. Jag tror på att starta folkhögskolor och andra utbildningsanstalter i diktaturer. Jag tror faktiskt att befrielsen måste vara befolkningens eget verk för att det ska vara hållbart i längden.

    Jag tror inte på att sälja vapen till diktatur-regimer såsom skedde till Saddam och till Afghanistan. Är inte helt insatt på hur det stod till med Libyen men det var inte länge sen som en svensk delegation var där och bland annat försökte sälja in övervakningssystem.

    Jag tycker faktiskt inte att USA står för de som alltid vet vad som är bäst för alla människor på detta klot. Alltför många gånger har de bevisat motsatsen. De klarar inte ens att ta hand om sin egen befolkning på ett värdigt sätt.

  7. Det kan aldrig vara rätt att ett annat land får gå in i ett annat land och döda en människa, hur tosig eller galen personen ifråga än är.
    Å andra sidan så skulle naturligtvis UBL dömas till något strängt straff för det han gjort och då kommer vi till frågan om vilket land skulle vilja ha honom som fånge om så bara en kort tid?

    Jag tror att om man ska ta tillfånga någon som UBL så ska rättegång och dom ske så snabbt som möjligt så att ev. gisslan eller liknande situationer inte hinner uppstå.
    Som det nu har gått till så är det ett dödsstraff utan rättegång som har skett och då känns det som om gränsen mellan UBLs rättvisa och USAs rättvisa är väldigt väldigt skör.
    Och jag vill inte hamna på den nivån….

    Men det är en väldigt väldigt svår fråga

  8. Vår ansvarige utgivare på Folkbladet skrev bra i dag i frågan

    http://www.folkbladet.nu/253668/2011/05/07/usa-tar-sig-ratten-attbestamma-over-doden

    För den som inte orkar läsa länken vill jag ge slutklämmen
    ett citat av Martin Luther King (1929–1968):
    ”Inget gott har någonsin kommit ur våld.”

  9. Britta Sethson:
    Du har helt rätt. USA har betett sig folkrättsvidrigt liksom utanför alla internationella lagar i det här, liksom i så många andra fall. USA kan idag knappast ens kallas demokratiskt.
    Och jag har också skrivit om saken, i flera inlägg. Jag anser, och att detta mördande av bin Ladin var rättsvidrigt och att det måste varenda människa med demokratiskt sinnelag och respekt för lag och ordning anse. Den som inte inser det är helt enkelt inte demokratiskt sinnad. Så enkelt är det. De skulle dessutom inte själva vilja leva i ett land där man satte mobjustice framför lag och rätt, där vem som helst fick ta sig rätten till vad som helst, även mördande, eller ens där polisen gjorde det, som USA gör nu runtom i världen, för att de styrande därstädes anser sig vara världspolis.

    Jag har inte ord för att uttrycka det förakt jag känner gentemot USA numer. Och dessutom, om de ska försöka pracka på andra länder västerländsk demokrati så ska de väl göra det genom att visa vad en sådan är, att den inte är likadan och inte agerar lika godtyckligt och med samma förakt för mänskligt liv som de diktaturer som man påstår sig vilja ersätta med demokrati.

Kommentera

