jobbet jobbet jobbet…

Det har varit väldigt mycket på jobbet nu….   Håller på att avsluta en kurs med solceller och har ett gäng på tjugofem studenter från alla världens hörn.

Några är från Iran och de berättade för mig något väldigt tråkig. När de skulle försöka få en bostad, eller när de skulle försöka få jobb…. då  kom ju automatiskt frågan:Men varifrån kommer Du då! Och när de berättar att de kom från Iran så går rullgardinen omedelbart ner. De hade alla gjort denna erfarenhet och kunde inte förstå detta och jag håller med. Mycket otrevligt och mot svensk lag sa jag till dem. Men det är så lite jag kan göra.

En annan kvinna från Irak försvann helt plötsigt från Kursen. En kurskamrat berättade: Polisen hade kommit och hämtat hennes tre barn. Hon visste inte var de var nu. Jag vet inte varför och ingen annan i kursen heller.

På fredag förmiddag kom inte en av studenterna till labb. Han är troende muslim och kunde inte missa fredagsbönen. Varför hade han inte sagt något till mig så hade vi kunnat ordna det på något bra sätt. Ja det kan ju bero på det bemötande som tjejerna från Iran vittnade om. Nu får han komma tillbaka till veckan och göra det sista jobbet ensam tillsammans med mig.

Spännande dagar men otroligt hektiskt. Tråkigt nog kommer antalet internationella studenter att sjunka drastiskt när det nu blir avgifter. Det är ju ändå de bästa som kommer och de bidrar till vår forskning och utveckling senare eftersom många av dem siktar på att stanna och ta en doktorsexamen.

2 responses to “jobbet jobbet jobbet…

  1. Det är trist att det ska vara så. Varje människa ska dömas utifrån sin förmåga och inte sitt ursprung.
    Har träffat en hel del både från Iran/Irak och de är absolut några jag skulle vilja ha som grannar.
    Jag tror att när människor möts av fördomar så ger de upp till slut och utgår från att de ska bli dömda fördomsfullt som killen i din grupp om fredagsförmiddagen. Han har antagligen utgått från att det inte skulle lösas.

    • Precis vad jag sa till tjejerna. Det är helt otroligt dåligt att döma ut ett helt folk. De är ju faktiskt så att de hade en hög kultur i de där länderna då när vi sprang omkring med stenyxor här uppe hos oss.

Kommentera

