Nu har Bodström berättat ”sanningen”

Jaha…

Han har skrivit en partsinlaga med sin syn på politiken. Jag kan avslöja att jag bryr mig inte ett jota. (Could not care less)

Huvudsyftet är väl rätt klart. Att tjäna mycket pengar på att släppa ut lite skvaller.

6 responses to “Nu har Bodström berättat ”sanningen”

  1. ”Carin Jämtin ringer och gråter i luren, hon pratar osammanhängande om något som Håkan Juholt har gjort och gett henne skulden för. Mer än så får jag inte ur den upprivna kvinnan innan hon klickar bort mig i ett gråtanfall.

    Ilija Batljan ringer och skriker i luren, vrålar osammanhängade på sprucken svenska om något som Håkan Juholt har gjort och gett honom skulden för. Mer än så får jag inte ur den paniska mannen innan han klickar bort mig mitt i en ström av montenegrinska svordomar.

    Vad kan Håkan ha gjort? Varför är de två sosse-stjärnorna i staden och länet så upprörda? Jag tar en kort promenad genom riksdagshusets korridorer för att söka upp Håkan Juholt på hans rum och söka fakta, Inifrån Juholts rum hörs ett våldsamt skrattande, han är tydligen rätt kul därinne tänker jag och knackar på dörren. ”Kom in” hörs det på sjungande småländska och jag öppnar dörren…

    Där inne sitter Juholt med fötterna på bordet och skrattar högt för sig själv med DN i nävarna. Han visar stolt upp på DN Debatt och rubriken som han är så nöjd med – ”När ska vi stockholmare få tid att älska och skratta?” och han verkar mäkta stolt.

    ”Tack och lov är jag ju inte stockholmare, men nu får jag skratta och nu älskar jag mig själv faktiskt” utbrister Juholt medan han jonglerar med DN. ”Vilken snilleblixt från min sida! Nu har jag vunnit valen åt Carin och Ilija här i storstaden, med ett så enkelt grepp som att skriva en debattartikel i deras namn. Gud vad tacksamma de kommer att vara när valnatten kommer och vi firar våra triumfer tillsammans med några av de första offentliganställda tunnelbanebutlerserna.”

    Jag berättar att Ilija svor och att Carin grät, och att ingen av de två verkade speciellt glad över att Håkan hade skrivit en debattartikel om skratt, kärlek, butlers och smutspåsar på tuben. Håkan spänner ögonen i mig och skrattandet försvinner lika snabbt som sosse-väljarna i huvudstaden lär göra. Håkan börjar skaka och muttrar något om ”otacksamma puckon!” och med en svepande rörelse med handen så visar han med all tänkbar tydlighet att han inte vill ha mig där i rummet.

    Jag går ut i korridoren, och skrattandet återkommer inifrån Juholts rum. Vad har partiet gjort för att förtjäna Juholt, vad illa har vi gjort? Gud vad jag hatar Håkan…”

  2. Minsann, minsann… Vems sanning? Bra fråga.
    När man finns nere i partiets undervegetation får man lägga pussel. Och granska varje pusselbit noga.
    Boken får kanske ses som en sådan liten pusselbit.

    Kul att du har en headerbild från skogen.
    Det har jag också😉

    • Britta Sethson

      Ja det är underbart i skogen. Går där varje dag för att få lugn och ro. Med hundarna då förstås.

      Jag kan tycka att det är intressant att läsa Hjalmar Branting, läsa hans tal och om hans gärning. Jag kan tycka att Olof Palme hade något att säga i politiken likaså Tage Erlander. Wigforss skrifter har fortfarande mycket att tillföra. Men att läsa vad Thomas Bodström tycker och tänker är för mig fullständigt ointressant. Han är väl bara sur att han inte fick frågan att bli partiledare eller någon av hans kompisar.

      Jag tycker nog att det är mest intressant att diskutera politik och politikens inriktning. Där har nog inte TB bidragit med så mycket att kommer att märkas om några år öht.

      Jag hoppas att Håkan Juholt kan lyfta politiska frågor i stället för personfrågor och det verkar faktiskt så.

  3. Branting, Palme, Wigforss – och så Bodström…
    Det kan man väl kalla inkommensurabla (jag tror det stavas så) storheter…

  4. Just det Mats. Huvvet på spiken. Det gäller att välja sin litteratur med omsorg. Bodström platsar inte där. På nått sätt. Blir som att läsa veckorevyn eller nått.
    För den som inte visste: inkommensurabel = som på grund av sin natur inte kan jämföras.

Kommentera

