Hur ska vi ha det med kungen?

Jag såg honom bli intervjuad i går. Såg honom stamma och bli generad. Han kunde inte påminna sig att han varit på porrklubb. etc… Han visste ingenting om någonting. Kanske hade någon sett honom bada på Öland?? Herregud. Karln klarar inte dagens mediesamhälle. Han klarar inte jobbet. Det är faktiskt synd om honom. Han har ju faktiskt inte valt det jobb han har.

Vid Hajbyaffären som skakade kungahuset i mitten av förra seklet fick kungahuset hjälp av Säpo. Hajby sattes i fängelse och Vilhelm Moberg rasade. Det hade varit annorlunda i dag.

IMF dirren Dominique Strauss-Kahn på IMF fick gå.

Varför kan vi inte befria kungen och hela det inavlade släktet Bernadotte och ersätta kungahuset med en folkvald president. Det märks ju att en person som har ärvt statschefstiteln inte är lämpad för jobbet i dagens moderna samhälle.

6 responses to “Hur ska vi ha det med kungen?

  1. Henning Bask

    Om kungen hade haft modet att redan i höstas gå ut och säga: ”Ja, jag tog några järn och sen bar det iväg på porrklubb. Det var dumt av mig men gjort är gjort och jag ber om ursäkt.” Då hade hela historien varit ur världen och han hade tillvunnit sig sitt folks respekt inte för vad han gjort utan för att han vågat stå för sitt klavertramp.

  2. Ja kanske det… men för min del så klarar jag mig utan kungahuset. Privatisera hela Bernadottska ätten och låt de som gillar kungen köpa in sig,

  3. Ja till folkvald kung!

    Men att jämföra besök på porrklubb på 70-talet (eller var det 80-talet) med rena överfallsvåldtäkter tycker jag är lite grovt.

  4. Håller fullständigt med dig Christer. Jag har heller aldrig lagt några moraliska aspekter på kungens eventuella porrklubbsbesök.

    Det är hela hans tafatta framträdande som lämnar en hel del att önska. Han kunde ha sagt. ”Javisst jag var på porrklubb någon gång och det står jag för. Det var inte särskilt inspirerande och jag rekommenderar det inte till någon annan. Kalla det för ungdomssynd!”

    I stället står han där och stammar. ”Nä det kan jag inte påminna mig om att jag gjort.” Snart kommer bilderna fram som visar att han ljuger.

    Det är mest synd om honom. Jag tror att han är en rätt så olycklig person som inte riktigt fattar vad som händer.

    Tidigare kungar klarade sig från såna här mediastormar. När de inte räckte till som exempelvis Adolf Fredrik så gjorde man en stämpel av hans namnteckning och så fick han sitta där svarva sina snusdosor och käka sina semlor i fred.

    Befria kungen från sitt uppdrag.

  5. Det där med kungen är tråkigt. Samtidigt så har vi väl alla gjort saker i vår ungdom som vi inte skulle gjort om idag och samtidigt så kan man som blivande kung inte tillåta sig att göra det.
    Som högste statschefen får man absolut inte utsätta sig för situationer som kan leda till utpressning el dyl.

    Jag är ingen rojalist och kommer aldrig att bli men samtidigt kan jag bli rädd för systemet med president för risken finns att det leder till personfixering inom politiken som jag är rädd för.
    Men jag är än mer emot att man ska kunna ärva makt för även om kungen inte har så mycket formell makt så har han ett inflytande ändå i vår politik.

  6. Nu sägs det ju i boken att det inte bara handlar om ungdomssynder. Men jag tror nog att överklassen har vanor som vi andra dödliga inte gillar.

    Han är ju uppfostrad till ett liv i överklassen så hans handlande är väl bara en naturlig konsekvens..

    Nä låt oss välja kung. Jag vill se Hasse Alfredsson som kung,

Kommentera

