Ricky Bruch är död!

Känns trist att han är borta. Ja, jag vet att han dopade sig och att han levde rövare.

Men ändå. Han var en så  fantastiskt levnadsglad människa. Idrottsarenan var som en teaterscen för honom. Jag minns att jag såg honom på en idrottsgala i Hofors någon gång runt 1970. Han hade färglada trikåer och någon sorts kjol. Så svingade han iväg diskusen över 60 meter några gånger och så vinkade han till publiken och var borta igen. Han slog inget världsrekord den gången men det kan man inte kräva varje gång,

Idrottsvärlden behöver färgstarka individer som visar på hur kul det kan vara.

4 responses to “Ricky Bruch är död!

  1. Ja han var en personlighet och håller med om att det behövs mer distans till idrotten än vad som finns idag.
    Man kan ha kul inom idrotten allt behöver inte gå ut på att vinna🙂

    Sedan ska jag iofs inte blanda mig i diskussioner om idrott då det är mitt sämsta ämne😉 (eller om det är geografi med innebörden var städer finns på kartan)

  2. Carolina Kluft är en sån och också Zlatan. Men aj vad mycket skit de får av sportjournalisterna.

  3. Christina Bruch

    Men, det var under 70-talet som han använda sig av dessa preparat, som då var fullt accepterade och detta sköttes också av en läkare i Malmö. J Dymling!
    80-talet var detta ett avslutat kapitel och han ägnade sig åt att äta rätt, träna rätt och på så sätt bygga upp kroppen. Vi som fanns i hans närhet vet.
    Det är bara så tråkligt att SE&HÖR gjort en urusel artikel som kantas av direkta sakfel.
    När dom skrev den, var han inte ens begravd. Detta sker den 14/6.
    Hälsningar
    Christina – Rickys syster

    • Tack för kommentaren Christina. Har inte sett artikeln i Se&hör och vill nog inte heller. Är ledsen om jag på nått sätt bidragit till vidare smutskastning av Ricky. Hela den där perioden i friidrotten är tyvärr förknippad med doping.

      Jag gillade Ricky skarpt. Som sagt .. det behövs flera som han, som visar hur kul det kan vara med idrott. Själv var jag aldrig någon friidrottare utan höll mest på med orientering och längdskidåkning.

Kommentera

