I dag doppade jag asset i Atlanten i Calcais

Vi har rätt bra dagar i lissabon på semestern. Vi tittar på gamla byggnader och går och går och går. Dricker kaffe på något trevligt kafe och käkar mat eller sallad någon annan stans,

Det är nu tredje året i rad som jag är här i Lissabon och jobbar och tar lite semester sen. Både sonen dottern och maken har kommit ner. Sonen har redan åkt hem och i övermorgon tar vi planet till Sverige

Det är ganska tydligt att det har blivit fattigare i Portugal de senaste åren. Fler tiggare och andra typer på gatorna. Jag blev rånad i början av veckan. Någon följde efter mig in i trappuppgången till hotellet och stal min plånbok direkt ur väskan. Jag märkte att det var nått men det var för sent. Vips så var alla kreditkort och 200 Euro borta. Kändes trist.

Det är antagligen ligor som härjar och man är så naiv och oskuldsfull att det är inte sant. I förrgår så försökte någon sno mobilen som låg på cafe-bordet och om inte servitriserna hade varit vakna skulle det ha lyckats.

Annars har vi varit på fado-restaurang så klart och i dag tåg vi tåget ut till badorten Calcais där vi kastade oss i Atlanten. Det kan ha varit +17 grader men inte mer. Kallt men friskt och naturligtvis nödvändigt.

I morrn ska dottern ta en lektion i surfning och sen är det ju bara att packa ihop.

Tillbaka till vardan med jordgubbsrensning och snart hjortronplockning i Jämtland. Borta bra men hemma bäst är rätt sant faktiskt

 

2 responses to “I dag doppade jag asset i Atlanten i Calcais

  1. Jag var med på en journalistresa till Portugal kort efter revolutionen, och en av mina medföljadne kompisar, Anita Sjöberg på Vi, råkade ut för en ficktjuv under en promenad ute på gatan: plånboken borta. Min hustru har en gång blivit av med plånbok innehållande bland annat en rad plastkort en kväll i centrala Tallinn. Jag tror att damers handväskor är ett begärligt objekt för ficktjuvar – om man som jag har plånboken i kavajens innerficka (och dessutom är en mycket vaksam typ), råkar man, peppar, peppar, aldrig illa ut.

  2. Ja jag har lärt mig läxan. Polisen i Lissabon förmanade och sa att man skulle aldrig ta med sig allt när man var ute. Dela upp pengarna i sällskapet och ha inte alla kreditkort på samma ställe.

    Jag hoppas att jag slipper vara med om detta igen. Kommer i alla fall att varar mer vaksam. Hoppades också att pengarna kom till nytta i nån fattig familj som inte har så mycket. Men antagligen var det en liga så att pengarna gick nog till toppen och inte till botten av samhället.

    Fattigdomen var verkligen grotesk där nere. Några barnfamiljer där mammorna hade HIV hade bildat en egen organisation för att samla in pengar till modersmölksersättning till de fem dibarnen så att de skulle kunna hålla sig friska och till bromsmedicin till sig själva för att kunna ta hand om barnen så länge som möjligt. Ingen hjälp från staten fanns. Vi gav dem 5 Euro av vårt överflöd.

    Man känner maktlösheten … vad är du en stulen plånbok?

Kommentera

