Kennelklubbens HUNDSPORT blandar sig i partipolitiken!

Jag har ett antal hundar av märke samojedhund. Har också varit ordförande i Polarhundsklubbens Samojedsektion. Är därför med i Svenska Kennelklubben och läser därför Hundsport när den trillat ner i brevlådan.

Det senaste numret 9/2011 innehåller en artikel som är mer än osmaklig. Karin Jämtin har tydligen en hund som heter Selma och jag trodde inledningsvis att artikeln skulle handla om Karin som hundägare men icke. Detta omnämns endast i en inledande bisats, därefter tar textförfattarinnan itu med att å det grövsta misskreditera partisekreteraren i landets största parti. Det är så lågt och vulgärt att jag väljer att inte citera någonting.

Författarinnan till texten heter Lena Katarina Swanberg och verkar komma direkt ur Schlingmanns bunker.

Jag kommer naturligtvis att skriva till Kennelklubbens ordförande och ansvarig utgivare för tidskriften och kräva ut en förklaring. Kommer också att skriva en insändare till tidningen där jag undrar vad som är meningen. Ska alla politiker som har hund hädanefter riskera att bli utsatta för förtal i denna tidning eller är det bara socialdemokrater som är intressanta!

Jag läser Hundsport för att lära mig lite mer om hundar och vad som sker i hundvärlden. Inte för att läsa dåliga förtalskampanjer mot våra förtroendevalda.

Funderar allvarligt på att lämna organisationen!

4 responses to “Kennelklubbens HUNDSPORT blandar sig i partipolitiken!

  1. Just nu önskar jag att jag också hade varit medlem i Kennelklubben för att då ha kunnat säga upp medlemskapet.  Däremot har jag skickat länken till din blogg till min syster som känner den andra Karin Jämtin, en faster till vår partisekreterare. Min syster skall vidarebefordra den till fastern (som har en jättefina goldentik Smilla) som i sin tur säkert skickar länken till vår partisekreterare. Jag är övertygad om att hon kommer att uppskatta ditt stöd. Det känns så bra att läsa och känna hur arg du är. 

    /Eva

  2. Hej
    Jag träffada båda upplagorna av Karin Jämtin i valrörelsen. Karin dä var chaufför åt Karin dy. Jag fick en stund över att besöka en valstuga i centrala Stockholm när jag var nere på jobb. Båda var mycket trevliga bekantskaper liksom även de andra valarbetarna där nere.

    Ja jag tycker att det är bedrövligt av SKK att släppa fram sånt dravel i sin för det mesta fina tidskrift. Räcker det inte att 90% av dagspressen är borgerlig. Ska också hundsport bli en borgerlig megafon?

    Sitter och filar på vad jag ska skriva för nått…

  3. Jag var förstås också, som liten uppfödare av min ras, medlem i Svenska Kennelklubben en gång men jag gick ur den för sådär en 15 år sen, Tyckte tidningen var bedrövlig – ganska ofta men framför allt gick jag ur för att tidningen gav en massa plats åt folk som propagerade för att ta min ras, collien, ur bruksgruppen så att de slapp alla ”obehagliga” mentaltester och ”obekväma” bruksprovskrav för sina utställningschampionat.

    Hade jag inte gått ur då, så hade jag kanske gjort det nu, men jag har inte läst artikeln förstås, eftersom jag inte läser Hundsport längre🙂.

    • ja jag har utan att få svar från centralkommitten eller Ulf Uddman som är vd skickat flera mail och bett om en förklaring
      jag kommer att ringa till Ulf uddman o ordförande i centralkommitten på tisdag om det fortfarande är tyst.

      det är märkligt

Kommentera

