Om förmåner och liknande för riksdagsledamöterna

Min farbror Sigurd valdes in i riksdagen 1937. Han var då svarvare vid Sandvikens Jernverk. Familjen, hustru och två barn, bodde kvar i Sandviken och skulle försörjas. Det var på den tiden norm att mamma var hemma med barnen. Dessutom måste han ha bostad i Stockholm för att kunna fullfölja sitt förtroendeuppdrag.

Han hade problem att få ihop ekonomin. Det såg någon av partikamraterna, jag tror det var Erlander. Han ordnade så att min farbor Sigurd fick lite uppdrag i olika styrelser så att han kunde öka sina inkomster till en rimlig nivå.

Sen dess har det hänt en hel del. Riksdagsledamöterna har fått rejäla löneförhöjningar och en del andra förmåner för att kunna sköta sitt viktiga arbete utan att oroa sig för den privata ekonomin.

Ingen förordar en återgång till det gamla förhållningssättet. En person som vunnit väljarnas förtroende ska kunna fullfölja sitt uppdrag utan oro för den privata ekonomin. Men dagens diskussioner om felaktiga utbetalningar borde föranleda att hela systemet ses över.

Demokratin är den stora förloraren när den politiska diskussionen dör och allt kommer att handlar om personliga misstag.

Tänker inte ge mig in i debatten om Håkan Juholts bostadsproblem mer. Länkar till Lena Sandlins tankeväckande ledare i dagens Västerbottens Folkblad i stället.

32 responses to “Om förmåner och liknande för riksdagsledamöterna

  1. Sandlins ledare är ju sorglig. Klaga på att Juholt kritiseras med att kritiken som uppkom 2006 mot Borg inte var tillräcklig? Peka finger mot andra för att urskuldra de egnas misstag. Lågvattenmärke. Speciellt genom att dra upp gamla historier. Panik?

    Det tankeväckande som åsyftas är kanske vilka skandaler som upplevs som grava och vilka som man har förståelse för. Svartjobb har blivit ett samhällsproblem iochmed att acceptansen och förståelsen blivit (var?) väldigt utbredd. Så vitt jag förstår så har dock stora svarta sektorer blivit vita och förhoppningsvis så kommer synen på svartjobb att så sakteliga att ändras. Rena bedrägerier å andra sidan, det upplever de flesta fortfarande som väldigt provocerande.

  2. Jag menar att svartjobb och skattefiffel kommer man inte åt genom att ge avdragsrätt för olika tjänster i hemmet. Jag är övertygad om att detta gör man bäst genom att ge mera pengar till skatteverket och inte mindre. Det har ju också kommit en del rapporter om systematiskt skattefusk hos ROT/RUT-företagen.

    Det förefaller också som att socialdemokratiska politiker utsätts för ett helt annat mediadrev än om borgerliga politiker dabbar sig. Det var det som Lena Sandlin syftade på i sin ledare. Därmed inte sagt att HJ borde ha varit mer noggrann när han fyllde i sin ansökan om bidrag till dubbelt boende i Stockholm. Det ena tillkortakommandet ursäktar inte det andra. Men var finns rimligheten i drevet? Jämför med utrikesministern och hans polare i Lundin Oil som fn utreds för brott mot folkrätten i Afrika.

    Jag är övertygad om att Håkan Juholt har gjort detta utan uppsåt.

    Bengt Göransson skriver bra i ämnet också
    http://www.expressen.se/debatt/1.2588939/bengt-goransson-juholt-affaren-visar-ledarkultens-svaghet

  3. För övrigt så verkar regelverket vara minst sagt luddigt. Snart är det dax för Aftonbladet att göra en pudel!

    http://rodaberget.wordpress.com/2011/10/12/kallstrom-och-juholt-brot-inte-mot-reglerna/

  4. Om svartjobb inom RUT/ROT. Jag är otroligt övertygad om att mängden svartjobb inom ROT/RUT-området har minskat enormt och att orsaken är ROT/RUT. Hade en massiv satsning jagande svartjobbare gett samma effekt? Kanske. Hade acceptansen hos de, trots allt vanliga medborgare, som är inblandade i att sälja/köpa dessa tjänster förändrats för att risken ”att åka fast” ökat? Tveksamt, speciellt inom RUT-sektorn som var becksvart. Visst hade det kanske gått men INGENTING hade skett med s-politik – det är givet. Nu har svartjobb blivit vita. Fenomenalt bra.

    Om mediedrev. Det är ju inte så att ”affären” minskar precis. Nya dubiösa kvitton dyker ju upp hela tiden vilken inte precis typer på ”ett misstag gjort utan uppsåt”. Just nu känns det mer som det obehagliga valet ”det blir ofta fel för att personen är korkad och slarvig” eller ”försöker roffa åt sig maximalt genom att tänja på sanningen”. Hade det bara varit en sak som ältades om och om igen så hade drevet varit besynnerligt men nu är det ju nytt hela tiden.

  5. Jonny Disenfeldt

    Man kan ju be om ett uns av förstånd… oj… månad efter månad … år efter år .. full hyresersättning ramlar in på kontot hmmmm det är ju fel, dags att ringa och korrigera …. sambon ska ju inte bo gratis

    eller så anser man att det är rimligt att staten betalar för sambons boende… en politiker ska ju ha förmåner … eller hur

    Fasen, sambon får ju åka med på gratissemester med… så ska det väl vara … ?

  6. Christer; Det där med att svartjobben har minskat pga ROT/Rut har vi ingen aning om, Däremot så vet vi att om man vill ha en hantverkare utan rot pga nybyggnation så är det nästan omöjligt och priserna har stigit. vet inte om jag tycker det är bra. uppmuntrar verkligen till svart jobb i såna fall. i frågan om rut så vet vi att det inte bara är golven som ska skuras. Det händer också att det utkrävs sexuella tjänster. Till detta kommer nu sänkts restaurangmoms. Det är tydligt att alliansen tycker att sveriges framtid ligger i lyxrenovering av kök, skura varandras toaletter och att få lite lägre priser på krogen alt lite mer personal där.

    Jonny: Det kunde vara trevligt med lite fakta koll. Men när inte ens skvallerpressen klarar av det är kanske inte konstigt att du inte heller gör det. Man ser det man vill se och det gör du mer än gärna.

    Läs gärna någon av länkarna ovan. Se också nedan.

    a) reglerna för traktamenten för riksdagsledamöterna är allt annat än klara
    b) det finns inga regler om sambo och på blanketten finns ingen fråga om det
    c) riksdagskansliet har ändrat informationen på hemsidan och numera står det att man ska ersättas med halva hyran om man är sammanboende med någon. (Det står inget om det i reglerna som sagt var) Antagligen är det därför som de fått en JO-anmälan på halsen eftersom det skedde alldeles efter det att denna sk affär briserade.
    d) HJ fyllde i blanketten och skickade med hyresavin där det tydligt framgår att det är två personer på adressen. Lik förbaskat betalades hela hyran ut.

    Däremot tycker jag att det är orimligt att en rikdsdagsledamot får ersättning för hela hyran om det bor någon annan där som också förvärvsarbetar, men det finns inget bedrägeri i bilden eftersom: se ovan. Om jag fyller i en reseräkning fel så får jag backning av administrationen på jobbet. Direkt!. Det händer att jag gör trots att jag alltid försöker göra så gott det går.

    Det verkar som om riksdagskansliet har noll koll och släpper igenom vad som helst. Se på centerpartisten som hade gratis riksdagslägenhet och ändå fick ersättning för den gamla hyran i åtta månader.

    Om skvallerpressen kan göra en höna av en fjäder och avsätta Håkan Juholt från sitt förtroende uppdrag som partiledare då är vi verkligen illa ute i detta landet.

  7. Jonny Disenfeldt

    Visa mig till exempel regeln som säger att det är fel att begära milersättning samtidigt som du begär ersättning för leasingbil under samma tidsperiod…

    Om partner förvärsarbetar eller ej är ovidkommande, en riksdagsledamot har ett antal förmåner. En partner till en riksdagsledamot står inte på löne/ersättningslistan pga sitt partnerskap. Detta borde vilken människa som helst inse.

    Kanske behöver socialdemokrater få allt skrivet på näsan, deras moral och inbyggda kompass för vad som är rätt eller fel är ju uppenbarligen helt ur led.

    Om du själv gör fel upprepade ggr är det upp till arbetsgivaren att bedöma om du pysslar med bedrägeri eller trolöshet mot huvudman.

    Jag noterar att du uppenbarligen anser att Juholt gjort rätt när han flyttade in i sambons lägenhet. Jag förstår för övrigt inte hur en sambos lgh kan betraktas som övernattningslägenhet med ersättningsrätt. Är han sambo ska han skriva sig där. Men han är ju inte sambo, han är ju särbo eller kulbo eller ???

  8. Se där nu är du på gång i gen och hittar på saker som jag aldrig har sagt.

    Nä, man kan inte ta ut dubbla ersättningar för resor. antingen kör an leasingbil eller så kör man egen bil. Men om man bara gjort fel i så där 2 promille av alla reseräkningar tycker jag nog att det är rätt bra gjort. Själv gör jag nästan alltid fel, utan uppsåt så klart. Men jag har en administration som är noggrann och fixar till det så det blir rätt. Ibland till min fördel och ibland tvärsom.

    för övrigt verkar det som om centerpartisterna har problem också med hur stort traktamente de tar ut

    Det största problemet verkar vara att reglerna för riksdagstraktamentena är luddiga och att inte ens tjänstemännen verkar veta vad de betyder. Den här Eriksson hade ju fått besked att han skulle få ersättning för hela hyran även om hans fru bodde där. Man pratar nu om en skuld på 250000 kronor.

    märkligt…

    jag ser fram emot att björn eriksson nu lägger ner förundersökningen och att riksdagskansliet tar sig samman och skriver tydliga regler och ser till att man kollar alla utbetalningar-

  9. Jonny Disenfeldt

    Vad är luddigt ?
    Anser du att sambon ska få hyran betald av staten ?

    • Nej det tycker jag inte. Och HJ har ju nu betalat tillbaka det som var överskjutande.

      Men reglerna är luddiga och inte ens folket på riksdagskansliet visste vad som gällde. Centerpartisten fick ju veta att det inte fanns något i reglerna som sa att inte hans fru kunde bo där gratis. Överåklagaren konstaterade att det inte fanns några tydliga regler och att det heller inte finns någon tydlig praxis.

      Det verkar som om det pågår något skumt på riksdagskansliet. Någon har lagt ut information på hemsidan i efterskott som för att försöka sätta dit Håkan Juholt.

      Jag är glad och stolt att detta är över nu och ser fram emot att få börja diskutera politik på allvar. tre år till nästa val kan förefalla en lång tid , men det är det inte

      • Jonny Disenfeldt

        Varför ansåg Juholt att staten skulle betala hela hyran för den lgh han bor i som initialt bara tillhörde sambon ?

        Är han sambo eller ej ?

        I media har han sagt sig vara sambo på senare tid, då bör han skriva sig där och helt avstå ersättning .

  10. Jonny Disenfeldt

    PS, Visa mig regeln som säger att det är fel att begära milersättning samtidigt som du begär ersättning för leasingbil under samma tidsperiod, … allt måste ju vara reglerat för socialdemokrater …

  11. Han kan inte skriva sig i stockholm eftersom han representerar en valkrets i Oskarshamn så vitt jag vet. Därför är han skriven i sin villa i Oskarshamn och behöver traktamente för dubbel bosättning.

    apropå ps… ibland är du lite väl jobbig Jonny. tror inte att du är så korkad som du verkar ibland. ds

    För övrigt anser jag att det är hög tid att man ser över riksdagsmännens förmåner. Samt ser till att det finns ordentliga kontrollfunktioner.

  12. Jonny Disenfeldt

    Fel, han kan visst skriva sig i Stockholm vad jag vet.

    Lgh i Oskarshamn betalar hans uppvuxna barn för har jag hört. Juholt har bara ett övernattningsrum där.

    Enligt Juholt själv är han sambo. Sambo bör väl vara skrivna på samma adress … ? Då har han inte rätt till ngn ersättning alls.

    Allt detta trassel för att få lite extra blingbling i privatkassan …

    Vad gäller PS – Visa mig istället var regeln finns. Du var ju snabb att svara vad som gäller. Det är så med mycket i vårt samhälle, saker är underförstådda, men uppenbarligen inte för höga politiker (Juholt och centerpartisten för att ta två exempel).

  13. JD, nu nådde du en dravelgräns som är låg även för att vara dig. Juholts söner är 15 och 18 år ev. knappt ett år mer om de har fyllt år sedan kongressen där Juholt valdes.

    Självklart ska Juholt vara skriven hemma hos sina söner och inte i stockholm, att bara begära att man som förälder ska skriva sig någonannanstans är trams.

    Och att du sedan har hört JD, är just det stora problemet, för alldeles för många har hört en massa i denna affären. Eftersom sönerna är så pass unga så är det ju knappast fakta du har hört.

    När det gäller politikers barn så ska de hållas utanför alla spekulationer, allt annat är förkastligt. Jag skulle även bli arg om det var Reinfeldts barn det gällde.

  14. Jonny Disenfeldt

    Är man sambo bör man vara skriven med sin sambo annars är man väl inte sambo. Kanske är man innebo.

    Oavsett är det en svart dag för demokratin. Samtliga partier förutom V verkar vilja behålla sina privilegier om straffrihet från att ”göra misstag” när man begär bidrag och ersättningar. Den politiska överklassen är rädda att behöva leva under de regler och laglar vi andra medborgare lever under.

  15. Ja som sagt var jag tycker att detta med förmåner och privilegier måste ses över. kontrollen måste skärpas … om detta håller jag med dig JD

    Vi får väl se om jag orkar motionera om det till distriktskongressen.

  16. Jonny Disenfeldt

    Gydvan – Visst ska barn hållas utanför, det håller jag med om, de är 16 / 19 tror jag.

    Juholts f.d fru bor kvar i br-radhuset i Oskarshamn.
    Äldsta sonen är utflugen (studier).
    Juholt själv påstår sig numera vara sambo med sin partner i Stockholm (sambons lgh han flyttade in i för ca 5 år sedan).

    Vilken bostad har Juholt då mest anknytning till ?
    Var borde han vara skriven ?

    Det är helt uppenbart att hans upplägg är att försöka maximera sina möjliga ersättningar.

    Hans trixande om han är särbo eller sambo etc understryker att han är medveten om sin situation.

    Skriver han sig där han bor hos sin sambo tappar han ersättningarna.

  17. Personligen brukar jag inte snaska i andra människors privatliv. Vad du tycker är uppenbart är tydligen inte uppenbart för Björn Ericsson

  18. Jonny Disenfeldt

    Vad säger din egen moraliska kompass ?

    Vilken bostad har Juholt mest anknytning till ?
    Var borde han vara skriven ?

  19. Jonny Disenfeldt

    För övrigt :
    Diskuterar man bidrag/ersättningar som bottnar i behov grundade på t.ex familjeomständigheter så är det inte ointressant hur just familjeomständigheterna ser ut…

  20. JD, tycker du att Juholt ska vara skriven i Stockholm istället i sin hemstad sedan nästan 50 år) med sina söner och där han har sitt arbete (som han dock är tjänstledig från)?
    Så jag håller med dig om att man ska titta på faktiska omständigheter men av någon anledning så tror jag att du menar att man ska inte vara skriven hos sina barn….

  21. Jonny Disenfeldt

    Juholt är skriven i den bostad hans ex.fru. är skriven på.

    Juholt har i ca 20 år bott i Stockholm, de senaste 5 åren som ”sambo” i ”sambons” lägenhet på 4 rok.

    Hur tänker Juholt ? Om X år när jag blir pensionerad eller slutar så flyttar jag tillbaka till exfrun (”barnen” har då sedan länge lämnat boet), ska han bo med både ex fru och ”sambo” eller ?

    Min åsikt : När Juholt för 5 år sedan flyttade ihop med ”sambon” borde han skrivit sig där men då hade han ju tyvärr förlorat all ersättning vad gäller dubbel bosättning …

    Och då hamnar vi i det som allt bottnar i. Girighet. Att använda ett system på ett sätt som det inte är avsett.

  22. Diskussionen har fullständigt spårat ur
    om jag visste hur man stänger av kommentarsfunktionen skulle jag göra det.
    men jag är så in i helvete korkad på sånt så jag vet inte hur man gör

    tänker i alla fall radera allt som kommer efter detta om jag inte lyckas stänga av …

    Det märks väldigt tydligt att jonny d är väldigt besviken på att mediadrevet inte kunde få bort Håkan J. Men nu tänker jag se till att han inte kan fortsätta med att spy sin galla i den här tråden.

  23. Jonny Disenfeldt

    Du verkar ha svårt att fatta, Jonny. Tråden är stängd. jag är inte intresserad av ditt allmänna tyckande

  24. Jonny Disenfeldt

    Jonny: det är ingen rättighet för dig att skriva en massa skit här på min blogg.

  25. Jonny Disenfeldt

    Jonny fortsätter här med sina tirader i tron att han har den store sanningssägaren och jag är en sketen stalinist eller liknande. hänvisade i alla fall nyss till pravda

    Personligen tror jag att han njuter av att även aftonbladet har börjat gått alliansens ärenden det senaste mediadrevet som de drog i gång var ju det i särklass märkligaste vi har skådat

  26. Jonny Disenfeldt

    Jag har nu stängt av möjligheten att direkt kommentera utan att jag godkänner

    det är lite trist men i och med jonny inte kan respektera att jag inte vill ha fler kommentarer så såg jag mig tvungen.

  27. Jonny Disenfeldt

    Jonny är envis. Nu skriver han igen…. suck

    nä jag tänker inte ha en personlig blockering på JD. Han säger att det brukar gå. Antagligen av egen erfarenhet. Jag har bara lagt till att jag ska godkänna samtliga kommentarer. Det är inte så kul tycker jag …. är för en öppen debatt. Men orkar inte ha nån som hela tiden spyr galla.

  28. Mikael Emanuel Ollon

    Att du inte skäms! Du VET att Jonny har rätt, men din partilojalitet är starkare än din moral, så du vill stänga diskussionen. Vartför då Britta? Varför inte svara på Jonnys frågor? På vilket sätt ”spyr han galla”? Jag tycker han ställer artiga frågor som du är för feg att svara på. Pinsamt…

  29. Mikael Emanuel Ollon:
    Jasssssså!

    Det är den typen av oartikulerade inlägg som gör att jag stänger kommentarsfunktionen.

Kommentera

