Beslut!

Jobbiga dagar har det varit. I flera veckor har jag försökt att förstå vad som händer i partiet. Politiskt arbete ska vara framåtsyftande och lustfyllt. Det har inte varit roligt det som pågår och knappast framåtsyftande.

Men: Hur jag än vrider och vänder på saken så är jag (s) – märkt. Går inte att tvätta bort.

Först tänkte jag: Jag ger det hela sex månader sen bestämmer jag mig om jag ska fortsätta som fritidspolitiker! Men så kan man inte göra. Det liknar ju ingeting! I dag bestämde jag mig för: Nu ger jag Partiet min fulla energi fram till hösten 2014. Sen lär jag fortsätta av bara farten!

Jag ska leta efter positiva signaler i stället för att lyssna på diverse negativt gnöl och gnäll. Jag kommer så klart att helhjärtat stödja (s)-politiken i alla politiska diskussioner såväl externt (vilket jag alltid har gjort) som internt.

7 responses to “Beslut!

  1. Ett utmärkt beslut, Britta, och nog ett ganska självklart Britta Sethson-beslut, tror jag. Att inte ge upp utan kämpa vidare även i motgång och jobba positivt och framåt för att vända till medgång🙂

    /Eva

    • Ja Eva
      Allt behövde egentligen bara falla på plats. Nu är de där igen: alla bitarna. Men jag var tvungen att åka till Jämtland för att få lugn och ro och tänka.

      Nu bakar jag saffransbröd och i morgon firar vi 1:a advent med grannarna!

  2. Bra! Jag är övertygad om att du gör det enda rätta! Nu behövs alla goda krafter för att se till Reinfeldt & Co blir en sorglig parentes!

    Som jag skrev i en annan kommentar:

    Att vara YVIG, en beskrivning som ofta återkommer om Håkan Juholt, alltid beskrivet som något negativt.

    Jag läser i synonymlexikon. Yvig: Kraftig , svepande, uttrycksfull, talande, livfull, livlig.

    När blev sådana egenskaper ett HINDER för en partiledare?! Mina tankar går till Olof Palme. Att vara ”yvig” ligger nära att vara visionär, tycker jag!

    Vilken typ av politiker vill vi ha? Livlösa, iskalla robotar som Reinfeldt eller varmblodiga, känslomässiga MÄNNISKOR som Juholt.

    För min del är valet enkelt. Fram för mänskligare politiker!

    Visst har Schlingmann skäl att vara skakad!

    • Jag var i Umeå folkets hus och deltog i mötet med HJ för några veckor sen. Tyckte om det jag såg.

      Det är fint med en partiledare som levererar långsiktiga visioner. Allt kan ju inte genomföras i morgon eller ens nästa år… Men det är bra att vi börjar se en socialdemokratisk inriktning i politiken. Inte bara Följa John!

      Jag tror nog att det är åtskilliga som är oroade. Här har vi exempelvis alla de som driver företag i skattefinansierade välfärdssektorn och som vant sig vid att kunna stoppa rätt mycket pengar i egen ficka. Viktigt i dag är att vara oerhört tydlig i frågan om att vinstutdelning i skattefinansierad välfärdssektor är icket acceptabelt.

      Svante har skrivit bra om detta i dagens LT.
      http://ltz.se/ledare/1.4138019-vidgad-vinstvarning

  3. Personligen så bestämde jag mig 2006 för att ge partiet två mandatperioder. Full satsning internt i styrelse och medlemsarbete och i debatten för ett förändrat modernt s-parti. 8 år på gator och torg och något lämpat nämnd/regionsarbete om det önskades av mig. Jag börjar se slutet på den perioden. Om två år så ger jag mig av till annat politiskt arbete i samhället. Vi bygger seniorboende i kooperativ regi, vi har vår kooperativa butik, jag jobbar med teatern för att ge de ohördas röster en scen. Det är politik i lika hög grad som 100 bygglovsärenden. Men aldrig kommer jag att ställa mig på tystnadens sida för tystnadens skull mot de som talar, om så de bara är en minoritet.

    • Ja Anders. Jag tror att alla sätt är bra. Bara man inte blir tyst. Själv kommer jag ju att tvingas ta ställning till hur mitt fortsatta politiska och samhällsengagement ska se ut när vi flyttar till Jämtland om så där 4-5 år. Då går det inte att rulla vidare i samma hjulspår. När jag läser det du skriver inser jag att det kanske är bra…

  4. Support! Det är den typ av rakryggade ställningstaganden vi bästa behöver i partiet nu. I går föreläste jag i Landskrona om opinionsbildning och behovet av fler s-röster på nätet och i andra media. Också där fanns en stark anslutning till sådana tankar och uppslutning kring Håkan Juholt. För egen del tänker jag arbeta för socialdemokratin så länge jag kan andas.

Kommentera

