Fick ett inlägg från Michael

med anledning av att Laakso lämnar partiet
Så här stod det

Hej Britta,
Jag såg ett grymt inlägg från dig på Erik Laakso;s blogg idag…en fråga bara… Varför kör du inte denna stil på S-info där det skulle behövas? Det är där det skulle behövas lite ödmjukhet bland Bengt och Bo…

Ja inlägget hittar ni här: http://eriklaakso.voltaire.se/?p=2252
kopierade in det här:

Själv är jag också grundligt less på att partikamrater delas in i olika fack. Somliga fack är finare än andra. Tydligen är det allra sämst att vara höger-sosse. Tror aldrig att jag någonsin har använt de där begreppen. (Möjligen i smyg nån enstaka gång aldrig offentligt och då har det känts lite smutsigt. obs tillägg) Antingen är man socialdemokrat eller så är man inte. Punkt.

Nu är vi… eller i vart fall … har vi varit ett stort parti med mycket stora röstetal. Naturligtvis finns det många olika tolkningar av vilka samhällslösningar som man tycker är ok. Det absolut viktigaste måste vara att man respekterar varann och kan diskutera öppet i sak utan att gå till personangrepp. Vi har i Umeå kommit rätt långt där. Efter mycket hårda interna strider har vi kommit till någon sorts ro och våra repskap är ofta väldigt livaktiga men vi debatterar numera med värme och respekt. Vi vinner också valen på kommunal och landstingsnivå här uppe.

Så har det verkligen inte alltid varit. Vi var två fraktioner som stred hårt mot varann och det var inte roligt. Energin gick till annat än att diskutera och utveckla politiken.

Kanske skulle du ha stannat kvar i partiet om du i stället för Småland valt Västerbotten och Umeå som ny bostadsadress. Vem vet.

Själv har jag många gånger funderat på att lämna partiet men hela tiden hållits kvar av olika skäl. Jag är ju socialdemokrat och det bästa sättet att påverka partiets politik är ju att vara medlem och arbeta aktivt på olika sätt. Och jag vill ju vara en aktiv del i samhällsutvecklingen. Framför allt vill jag vara med och öka Partiets röstetal igen så att vi kommer tillbaka i regeringsställning helst 2014.

Ja, hur ska vi göra. En gång skickade jag mail till Jan Andersson att där nere i Skåne borde man ta lärdom av oss genom att bjuda ner Anders Lidström som hjälpte oss genom krisen. Fick en suck att det nog inte var någon ide…

Det är ju faktiskt så att om vi inte respekterar varann i partiet hur ska då väljarna kunna respektera oss när de ska ta sin valsedel. Och hur ska vi kunna utveckla politiken …

Jag efterlyser en bättre redigering av s-info. Om det ska forsätta så här så vill jag inte längre publicera på denna sida.

12 responses to “Fick ett inlägg från Michael

  1. Jonny Disenfeldt

    ”Efter mycket hårda interna strider har vi kommit till någon sorts ro… Vi var två fraktioner som stred hårt mot varann och det var inte roligt.”

    Var det den fraktion du tillhör som vann eller råder bara vapenvila ?

    • Vill inte säga att någon fraktion vann. Vi kom fram till att det var bättre att samarbeta än motarbeta … låter enkelt men utan Anders Lidström och Lennart Holmlund hade de inte gått

  2. Jag känner som du, Britta, Jag är oerhört trött på fackindelningen i högersossar, vänstertomtar, hästsossar, änglakörer … Istället för att med respekt bemöta partivänners olika åskter med argument.

    /Eva

    • Eva/ Jag vet att vi tänker rätt lika du och jag på denna punkten. Kanske är det för att vi båda är uppvuxna i rörelsen och vet att partiet är den enda maktfaktor som små människor har. Det känns på något konstigt vis att de som käbblar och sår split, sviker.

      Det handlar inte om att vi hela tiden ska gå i takt och aldrig säga emot ledaren. Tvärtom. Det handlar om att vi som du skriver: med respekt bemöta partivänners olika åskter med argument.

  3. När jag läser dig så ser jag likheten med hur norrmännen gjorde när de var nere på botten. Inga löftesbrott, inga magplask i populistdammen, ett tydligt och konsistent ledarskap och en anständig och respektfull debatt inom partiet reste det ur askan. Genom att LO klippte bandet och i stället ställde sig bakom ett rödgrönt alternativ så vitaliserades debatten mellan LO-facket och AP, och Ap vidgade sitt fackliga arbete till tjänstemanna- och akademikerfacken. Snacka om nytänk och mod att vända på varje sten. Det gav trovärdighet och regeringsduglighet. Vi har en lång väg att gå, men likafullt så måste vi göra det.

  4. Britta! Det jag skriver nu är kanske lite vid sidan om, men jag vill ändå ta upp det. Först: Jag har varit passiv i politiken i många år så jag har inte följt med i alla interna stridigheter. Det gör att jag kanske trampar på minor, men jag tar risken. Det gör också att jag står helt fri, jag behöver inte ta några personliga hänsyn.

    Även om du ogillar att prata om vänster- eller högersossar, så behöver jag göra det, för att få lite ordning på tankarna. Jag sympatiserar med exempelvis Daniel Suhonen, Göran Greider, Jonas Sjöstedt och Jens Holm. Den sistnämndes blogg följer jag eftersom jag menar att klimatfrågan är den allt överskuggande frågan för mänskligheten. Löser vi inte den, spelar allt annat käbbel ingen som helst roll. Jag följer också bloggaren Jinge. Med andra ord: jag är en tydlig vänstervänster! Nej till EU och euron, och linje 3 i folkomrästningen om kärnkraft. Då var det sagt. 🙂

    Den sista tiden har jag mer och mer funderat över varför så mycket handlar om vad (S) ska göra för att nå fram till väljarna. Så här skrev jag i en kommentar hos en annan s-bloggare:

    Är 28 % verkligen ett ”skitresultat”? Nästan var tredje svensk röstar på (S). Är det verkligen så illa? Många partier skulle nog spricka av pur förtjusning och stolthet om de hade närmare 30 % av väljarna.

    Varför måste (S) vara större?

    Jag tycker att det är fantastiskt att var tredje röstberättigad inte tappat tron på (S) trots det massiva motstånd mot s-värderingar, som genomsyrar vårt egotrippade samhälle idag, inte minst i media.

    Är det inte bättre att ha var tredjes röst än att gå sönder av att försöka härbärgera i stort sett ”alla” åsikter inom partiet? Varför måste det vara så högt i (S)-taket att väggarna bågnar?

    Jag tänker så här: Låt journalisterna tjata om att ”socialdemokraternas självbild är att de ska ha minst 40 % av valmanskåren”. Om alla hakar på det språkbruket så blir det till en sanning. Språkets makt är större än vi ibland förstår.

    Mitt eget önskescenario 2014:

    S 35%

    M 15 %

    V 15 &

    DET skulle bli ett starkt, livskraftigt och framåtblickande regeringsunderlag!

    Skrivet av en ”lekman” – som vill se Juholt som statsminister 2014!

    • Ja verkligen; citerar än en gång Bengt Göransson: …….svårt att ta dem på allvar som menar att socialdemokratins problem är att den inte anpassar sig till moderata värderingar. Ett parti kan aldrig vinna val genom att anpassa sig, det måste föra fram grundläggande värderingar och tillochmed vara berett att förlora ett val därför att väljarn tycker annorlunda. Man säljer inte sin själ!

      vidare:

      Anders Lidström sa så här en gång: Jag är socialdemokrat därför att jag tror på en ide. Och det var väl bland annat iden om människans lika värde han tänkte på. Jag menar att det är just det som förenar oss socialdemokrater. Att vi vill formulera ett politiskt program som tar fasta på just det. En allmän skola där alla får samma chans oavsett bakgrund. En trygg ålderdom för alla och god likvärdig äldreomsorg till alla. En god sjukvård på lika villkor till alla medborgare.

      Vi är på väg bort från det där nu. Jag tror att det kan bli ett ganska bryskt uppvaknande för många när man inser att sjukdom och arbetslöshet kan leda fram till FAS3 och att man tvingas sälja huset.

      Vidare: att vi vill utöka demokratin att även omfatta ekonomisk demokrati.. det var därför man körde fram löntagarfonderna för att göra det möjligt. Tycker fortfarande att det var en god tanke.

      Men iden om människans lika värde och det lite småtöntiga ”alla ska med” (ingen vet vart) omfattas av väldigt många. Olika lösningar finns som bollas i luften. Då måste vi våga diskutera det med respekt för varandra. Det viktiga är att vi har samma utopi om ett framtida samhälle med små klyftor. Bra länge har det varit marknadslösningar som har dominerat och varit allena saliggörande. Nu svänger opinionen i partiet och det tycker jag är bra. Andra tycker att det är mindre bra.

      Det viktiga är att i alla lägen visa respekt för varandras åsikter och försöka minnas att vi förhoppningsvis strävar mot samma mål. Annars riskerar vi en partisprängning.

      Sen är det väl så att jag också har mina favoriter bland socialdemokraterna. Jag vill också se Håkan Juholt som statsminister 2014.

  5. Lite av nyfikenhet började jag läsa här på s-bloggarna. Och jag måste undra vad ni håller på med?
    År 2002 lämnade jag S efter 28 år i partiet. Det måste ha runnit mycket vatten under broarna sedan dess, för de tongångar som finns här har jag då aldrig hört under min tid i partiet. Det är ju inte nog med att folk kallas högersosse och vänstersosse, hästsosse och ännu mycket värre saker, som dock på inrådan har plockats bort.Man talar om hur glad man är om någon har lämnat partiet och det är ju en ständig pajkastning och maktkamp.
    Är det verkligen föreningsaktiva socialdemokrater som håller på så här eller är det folk som är ute efter att ge partiet dåligt rykte? Jag tycker synd om er som en gång var mina partikamrater.

    • Ja det är en märklig diskussion. Men den debatt som förs av vissa på s-info är på intet sätt representativt. Ärligt talat så undrar jag också vad vissa håller på med.

  6. Ikväll har vi haft Arbetarekommunmöte. Det har varit mycket givande diskussioner, bl.a. om vad man ska göra med Turistbyråfastigheten på Torget, om flyktingmottagningen, olika fritidsfrågor, utvecklingsfrågor kring gymnasieutbildningen, platsbehovet inom äldreomsorgen, köksfrågan. Mötet var välbesökt och engagemanget stort. Det var ett av de bättre mötena på länge.En annan fråga som diskuterades var den framställan som Miljö-, byggnads-, och räddningsnämnden fått om byggandet av en bensinstation vid norska gränsen (vilket man kunde läsa om för några dagar sedan i tidningen). Det är en fråga som har många bottnar men reaktionerna var överlag positiva.

Kommentera

