Kloka Ord På Fejjan

Ibland när man sitter och slarvar omkring på Facebook kan man helt plötsigt befinna sig i ett väldigt givande tankeutbyte. Vill dela med mig!

Tomas W skrev så här i sin status: Börjar bli less på misstron, alla beskyllningar och krav på uteslutningar så fort någon uttrycker en annan uppfattning än den egna inom partiet. Hur ska vi kunna diskutera och utveckla politiken och partiet om vi inte tillåter varandra ha olika åsikter?

Så småningom efter några förströdda kommentarer kom följande klockrena replik från Berit.

Får man som politiskt intresserad lägga in en beställning fast man inte är medlem i vare sig SAP eller nåt annat parti? Jag vill att SAP (och andra, förstås) debatterar öppet vad som är dåligt i samhället och hur ni vill förändra det. Jag undanber mig svepande känsloflum, billigt raljerande om de andra, ohederlig historieskrivning och försök att skylla allt på media. Jag vill att alla debattartiklar och tal vid besök i verkligheten underbyggs med korrekta fakta, statistik etc – med källhänvisningar. OK?
Det var ord och inga visor och om jag fick bestämma skulle allt politisk diskussion utgå från den principen…  Marika på Storstad är verkligen av den kalibern.  Ja jag vet att jag själv ibland far iväg och skjuter lite från höften även fast jag försöker vara saklig i alla lägen. Men ibland tar den heliga ilskan över…… tänker nog försöka rätta mig efter det ovanstående ännu mer.  Det är egentigen inte så svårt. Först berätta vad som man tycker är dåligt så folk känner igen problematiken och sen beskriva vad man ska göra åt saken.
Tomas W klämde i med följande citat från Katrine Kielos så småningom: ”Politisk kompetens har det senaste decenniet allt mindre definierats som förmåga att genomföra reformer och alltmer till att manipulera olika symboler i medierummet. Politiken skildras som en kamp om opinionen inte en kamp om framtiden.”
Visst är det egentligen rätt självklart hur vi ska vinna tillbaka opinionen!

6 responses to “Kloka Ord På Fejjan

  1. ”Först berätta vad som man tycker är dåligt så folk känner igen problematiken och sen beskriva vad man ska göra åt saken.”

    Yes, fast också jag drar i väg när jag blir arg.🙂. Skall försöka att skärpa mig.

    /Eva

  2. Jonny Disenfeldt

    Så då ska du sluta raljera och t.ex inte kalla Reinfeldt teflonmannen etc ?

  3. Guldkorn, Britta. Och författaren är inte ensam om detta. Jag möter samma inställning hos väldigt många av de som jag pratar med. Inte minst bland mina norska vänner som med stor förvåning och på avstånd följer vad som händer med systerpartiet i Sverige.

    Vår teaters motto för barn och ungdomsverksamheten är: Å tørre se virkeligheten fra et annet ståsted. Ett motto som skulle vara nog så tillämpbart på ett parti, vårt t.ex. Om var och en av oss hjälp till och vände på en sten så skulle vi nog både rensa ut i skåpen och upptäcka en del nya möjligheter.

Kommentera

