Till Mitt Parti

Mitt parti är sig inte helt likt. Vi brukar komma överens och hålla ihop. Hoppas att det blir bättre!

I väntan på det så publicerar jag en dikt av Pablo Neruda; Hittade den på Fejjan hos Jenny Wrangborg.

Till mitt parti

Du har givit mig broderskap också med dem jag inte känner.
Du har tilldelat mig styrkan hos alla som lever.
Du har återgivit mig fosterlandet som genom en födelse.
Du har skänkt mig friheten som den ensamme inte äger.
Du har lärt mig att tända godheten likt en brasa.
Du har givit mig den rätlinjighet som trädet behöver.
Du har lärt mig att se enheten och åtskillnaden mellan människorna.
Du har visat mig hur den enskildes smärta har dött i allas seger.
Du har lärt mig att sova i mina bröders hårda sängar.
Du har fått mig att bygga verkligheten som på en klippa.
Du har gjort mig till skurkens fiende och frenesins mur.
Du har fått mig att se världens klarhet och glädjens möjlighet.
Du har gjort mig oförstörbar därför att med dig slutar jag inte i mig själv.

Därför är i alla fall jag fortfarande optimist och fortsätter med att jobba i partiet. I morgon är det repskap och jag går dit för att fyllas av positiv energi! Jag kommer inte att bli besviken!

One response to “Till Mitt Parti

  1. Pingback: Barbara Ehrenreich om medelklassens problem i USA… « reflektioner och speglingar II…

Kommentera

