Om och om igen!

I morse for jag ut vid 8-tiden. Samma hundar ännu bättre skare. Himlen klarblå mot den gnistrande snön. Det var lite bättre fart på hundarna i dag eftersom det var lite kallare från morgonen.

Jag har svårt att tänka mig något vackrare än bäckar som fylls med svart smältvatten som brusar fram intill snön som fortfarande täcker det mesta av marken med 3-4 decimeter.

Jag tänker på när jag var barn och vi åkte ut till Finnmarken i Nordvästra Gästrikland på vårvintern. Alltid samma gäng! Pappa syrran och jag, och så Einar Persson och hans söner Per och Lars. Vi åkte omkring på myrarna där skaren låg knallhård. Vi letade upp en gammal stubbe som var ihålig inuti och tände en eld längs ner och där hela stubben blev en skorsten. Vi grillade korv och drack vår medhavda varma choklad. Sen åkte vi några svängar till. Det var långt innan skating uppfanns av skideliten. Vi kunde redan då!

Sen kom man tillbaka till det smutsgrå Sandviken och sa till kompisarna att man åkt skidor! De tittade dumt på en och skakade på huvudet.

Men fortsätter detta så inleder jag Valborgsmässoafton på samma sätt. Detta är magiska dagar som inte får förspillas.

Kommentera

