Bevingat ord???

Så här sa Löfven i går i Almedalen:

Vi bygger ett Sverige där ingen behöver sänka sitt pris – men där alla har möjlighet att höja sitt värde. 

Och jag fick faktiskt tårar i ögonen! Vilken fantastisk sammanfattning av det vi vill åstadkomma i Sverige med en socialdemokratisk politik!

4 responses to “Bevingat ord???

  1. ”Vi bygger ett Sverige där ingen behöver sänka sitt pris – men där alla har möjlighet att höja sitt värde.”

    Hade inga problem att hålla tårarna tillbaka. Tycker att det låter som något från ”floskeltoppen”.
    Men antagligen är det bara någon talskrivare som hade otur när han eller hon tänkte. En av de få saker man kommer ihåg om Löfven från tiden i metall är ju att han var fackföreningsledaren som gick med på sänkta löner. http://www.svt.se/2.22620/1.1463474/if_metall_gar_med_pa_lonesankningar
    Därför blir det där om att ”ingen behöver sänka sitt pris” lite fel för det var ju vad hans medlemmar fick göra.
    Om talskrivaren varit begåvad så hade han eller hon valt en annan formulering där

    • lars: jo jag kommer ihåg det där lite vagt – var det inte så att man gick ner i arbetstid och därmed fick lägre lön men fick behålla jobbet. Under en övergångsperiod. Aldrig bra med lönesänkningar…

  2. Jag håller med dig, Britta! Jag måste erkänna att jag inte hade några större förväntningar på Löfvens tal, jag är så besviken på att S slirar i kärnkraftsfrågan och framför allt att de inte sätter ner foten och säger ett tydligt NEJ till vinter i välfärden.

    Men – talet var MYCKET bra, välskrivet och med ett visionärt innehåll. Kopplingen mellan jobb och klimat var smått genialisk. Och Löfven var både charmig och tryggt förankrad i sin roll.

    • Ja jag ser fram emot ett tydligt ställningstagande på nästa s-kongress mot vinster i välfärden men i dagsläget är det nog så att förra miserabla kongressbeslut gäller. Det var mer eller mindre skandal, men jag har fått det förklarat med en utpressning gentemot våra ombud från partiledningen. Tror inte det går att genomföra en gång till och är väldigt nöjd med LO-kongressens ställningstagande i just den frågan. Den som lever får se!

Kommentera

