En sväng med Turbåten

Så var vi inblåsta i cirka 2,5 dygn där uppe i norr. Styv kuling med stormstyrka i byarna. Sista dagen var vi ute på förmiddagen på fjorden och fiskade uer och makrill. Vi fick femtiotvå små havsaborrar och en hel del makrill och en halvskaplig torsk.

På kvällen gav vi oss ut med Tryggve i hans fiskebåt. Det hade lugnat ner sig riktigt ordentligt, men så klart var det rejäla dyningar efter stormen.

Klockan var väl närmare 10 på kvällen när vi var ute på öppet vatten. Vi var sex personer i båten som skulle fiska vid Utgrundet och så Tryggve.

Naturligtvis fick jag världens napp. Tryggve var säker på att det var en helgeflundra och det var verkligen jobbigt att försöka få in den. Men efter ett antal rusningar så siktade vi en rejäl sej i ytvattnet kring båten. Vi fick upp den med gemensamma krafter och den var grann. Fast lite surt att det inte var en flundra men besviken kan man inte vara. Den vägde 14 kilo konstaterade vi sen..

Jag fick också upp 5 torskar i vikt mellan 10 och 14 kilo. Så den gamla tanten fick upp de största fiskarna. Tur eller skicklighet vill jag inte spekulara i över huvud taget. För mig spelar det ingen större roll men de andra fiskarna kanske tyckte att det var surt. Vi får väl se om sejen duger till något annat än fisk burgare!

Självklart delade man lika i båtlaget efter fiskafänget.

På hemvägen satte jag mig på en uppoch nervänd hink och somnade där jag satt. De andra var imponerade av sovställningen.

I går fredag blev det äntligen fint väder där uppe

Ovan ser man en bild av bryggorna i Helnesund. Men då var det bara att packa ihop och fara därifrån.

Kommentera

