Apoteket på Arlanda

I går var jag på Arlanda på väg mot Wien och projektmöte

Plötsligt kom jag ihåg att jag glömt att packa med mig extra insulin. Vad göra??? Enkelt att fixa tänkte jag och gick till apoteket i Sky City som tillhör Apoteksgruppen Farmaci.

DE HADE SLUT PÅ LANTUS!!!!

Ta en taxi till Märsta sa apotekaren
Detta är resultatet av privatiseringen av apoteken sa jag.

Apotekaren blev riktigt otrevlig. Gå ut härifrån sa han när jag påpekade att jag skulle med flyget och att han borde ha något så basalt hemma.

DRA DU ÅT HELVETE

blev min sista replik i ordväxlingen.

Så nu sitter jag här och är utan långverkande insulin och hoppas på det bästa ändå här i Wien. Finns väl apotek här där man inte kör ut kunderna skulle jag tro!

Att privatisering av apoteken är totalt misslyckad är nog uppenbart för de flesta i dag.

11 responses to “Apoteket på Arlanda

  1. Kommer Du inte ihåg att ta med livsnödvändiga läkemedel, borde Du ha reseförbud . Är du otrevlig, så får du väl räkna med att bli behandlad därefter. Bra Apotekaren!

    • Mille: Det var inte jag som höjde rösten först!

      Men jag kommer aldrig mer att gå till det apoteket igen. Det var för övrigt absolut första gången som jag glömde mina läkemedel och ändå reser jag väldigt mycket.

      Tidigare har jag trott att alla apotek hade de mest basala läkemedel i lager. Dit räknar jag insulin!

      Men nu vet jag att det bästa är att hålla sig till Apoteket AB och då gäller det att ordna med apoteksbesöken innan resan. Aldrig räkna med apoteket på Sky City.

  2. Maken brukar skämmas för mig när jag besöker ett privat apotek i Uddevalla för mammas räkning och påpekar typ:

    Så här är det inte på mitt RIKTIGA apotek hemma, eller annat var det förr när det bara fanns RIKTIGA apotek.🙂 Hittills har jag inte blivit utkastad men det kanske är en tidsfråga?

    Trevlig helg/Eva

    • Ja du Eva

      Det är för sorgligt att man i en ideologisk fanatism har slagit sönder ett väl fungerande apotekssystem där medicinerna var billiga och där man alltid hade fullt sortiment att erbjuda sina kunder.

  3. Jonas Johansson

    Fanns det Apotek på Arlanda före avregleringen? Sedan håller jag med Mille, hur kan man glöma insulin om det är nödvändigt för dej. Och sedan bli arg på andra för att du är en klant?
    Sluta vara en pajas och väx upp.

    • Jonas: Visst fanns det ett apotek där innan avregleringen. Jag har tidigare kunnat välja att hämta ut min medicin på Arlanda i stället för att försöka pressa in mina apoteksbesök hemma innan resan. Ibland är det rätt stressigt runt mig. Då har det varit skönt med apoteket på Sky City. Nu vet jag att det inte är att lita på. Och vill väl lite grand varna andra för att räkna med att de erbjuder ett fullt sortiment. Hur svårt kan det vara att hålla koll på läkemedelsförbrukningen och se till att beställa hem när det börjar ta slut på något viktigt läkemedel.

      Och som sagt: Det var inte jag som höjde rösten och var otrevlig först. Nu går det faktiskt i civiliserade länder att köpa insulin utan recept men han kunde inte heller ordna med ett annat fabrikat.

      Däremot gick det bra i Wien att gå in på ett apotek och handla det jag behövde. Inte så billigt men det funkade bra.

      Måste väl säga att den värsta pajasen var apotekaren som stod och skrek åt sin kund inne på apotektet när han insåg att han inte hade lyckats med sitt uppdrag. Misstänker att det inte var första gången heller!

  4. Har pratat med läkemedelsverket och fått bekräftat att det inte finns några krav alls på apoteken att ha ett bas-sortiment av läkemedel i lager. Alliansregeringen valde att inte kräva något sådant. Då det är inte mycket man kan göra rent formellt.

    Jag får väl arbeta för ett maktskifte om 2 år och skriva motioner och jobba för att regelverket skärps för apoteken. Mina vänner på resan sa att i Stockholmstrakten var det så här. Apoteken håller inte läkemedel i lager. På läkemedelsverket sa kvinnan också att en apotekare har inga krav på att ha några läkemedel alls i hyllorna …..

  5. Att glömma sin medicin är i högsta grad männskligt. Det är ju inte bara vid resor som mediciner ska kommas ihåg utan vid alla tillfällen. Ingen och åter ingen människa kan ha ett minne som fungerar vid alla dessa 1000-tals tillfällen. Lustigt i dagens Sverige så skall de som drabbas vara en sorts supermänniska som tex i detta fallet aldrig glömmer.

    Avregleringen är ett fiasko och visar att det ideologin inte fungerar.
    Bara det som Britta skriver att Apoteken inte har några krav om att ha mediciner i hyllorna visar väl på alliansens/avregleringens nivå.

    Låt de samhällsfunktioner som är nödvändiga för medborgarna vara i offentlig regi dvs det som är skattefinansierat.

    I övrigt så tror jag att kollektivt ägande även kommer att ta över på den övriga marknaden. Som tex att IT-tekniker startar egna bemanningsfirmor med vettiga löner och villkor och där alla är delägare och tar hand om sina vinster och utgifter.
    Varför ska passiva aktieägare/riskkapitalbolag ta hand om vinsterna som jobbas in?

  6. Jo du har rätt Gydvan.
    avregleringen av apoteksväsendet är ett sant fiasko! Där intresset för att ta ut en egen vinst blir överordnat att se till att man har ett rimligt lager av mediciner.

  7. Hej Britta. Jag jobbar själv på Arlanda sedan många år. Brukade handla på Flygplatsapoteket Arlanda under många år också. Men när de här nya ägarna tog över slutade jag, och många av mina kollegor, att gå dit. Otrevlig personal som inte kan ett dugg om kundbemötande har tagit över apoteket. Som bara ETT exempel kan jag berätta att när jag sa till den unga och mycket otrevliga killen som står bakom disken att jag skulle prata med hans chef fick jag till svar att ”chefen är min kusin”! Man kan själv tänka viken nivå personal på detta apoteket ligger på! Det är många av mina kollegor på Arlanda som har slutat handla på Flygplatsapoeteket i Sky City, vi har helt enkelt bojkottat dem. Jag saknar de kunniga och trevliga personalen som SAMTLIGA har slutat när den nya ägaren (och hans kusiner) har tagit över!

  8. Hej David
    Tack för din berättelse. Ja jag vet ju numera att det inte går att lita på att få tag på medicin där och att de kan vara riktigt otrevliga.
    Tidigare kunde jag vid tidsbrist alltid lita på att dit kunde man kila in och köpa det nödvändiga. Nu går jag på Apoteket AB på Norrlands universitetssjukhus och bunkrar i god tid innan resan.

Kommentera

