I går var jag på bio

Vi åkte in till stan och såg filmen Palme i går
Den berörde mig mycket djupt. När vi upprepade gånger såg den stora blodfläcken på gatan kom mammas ord tillbaka: ”Det kramar i hjärtat varje gång jag ser det där!” Det gjorde det i mitt hjärta också.

Intressant var hur väl han motiverade sitt ställningstagande mot rasism och främlingsfientlighet. Hans egen mamma hade upplevt det: ” Svenskar är inte så lätta att leva med”. Jag saknar så hans glöd och passion. Han hade nog aldrig accepterat den glidning i språkbruket som nu sker och som legitimerar rasismen som gror i samhället.

Kommentera

