Stefan Löfven i Umeå

Jag gick så klart på Mötet med Stefan Löfven i dag i Humanisthuset. Vi var över 200 personer där. Skulle tro att en hel del vände om eftersom sittplatserna tog slut redan tio i tre.
Han var väldigt förkyld men det hindrade inte honom att hålla sitt föredrag. Tänker inte göra något referat. Lena Sandlin var där och jag misstänker att hon redan skriver på sin ledare för Västerbottens Folkblad.

Men det genomgående intrycket var, att här har vi en man som vet vad han talar om. Det enda han inte kunde ge besked om var gruvnäringen i fjällvärlden som ofta kolliderar med samernas intressen i frågan om fiske och rennäring. Då sa han det! ”Jag är inte påläst!”

Heder åt en sådan ärlig man. Då vet man att det han uttalar sig om kan han verkligen!

 

3 responses to “Stefan Löfven i Umeå

  1. Jag hörde Stefans röst på TV

    Satt och funderade över USA, Republikaner och Demokrater och vad deras politik innebär. Jag började fundera över mina egna värderingar och vad jag står för. Sedan hörde jag Stefans röst på TV i ett inslag om EU budgeten och hans budskap till Rainfeldt ”Sverige ska inte ge mer pengar till EU hellre mindre” Min första tanke var att Stefan är en förståndig man han vet vad han talar om, men jag kunde ändå inte sluta fundera.

    Hur tänker vi om politiken i USA

    Rebublikaner
    Vill ha låga skatter och att individen ska ta eget ansvar för sitt liv. De är emot Demokraternas sjukvårdsreform och betraktar bidragstagare som människor som har sig själva att skylla. De är emot skattehöjningar för de rikaste som de tycker bidrar tillräckligt ändå. Lägre skatter och därmed minskad federal budget är målet. Att det blir mindre pengar till reformer för att hjälpa de fattigaste tar de ingen hänsyn till.

    Demokrater

    Vill hjälpa de svagaste i samhället bla genom sjukvårdsreformen som skulle möjliggöra att alla har tillgång till sjukvård. Finansieringen ska helst lösas genom att de som har gått om pengar ska bidra mer.
    Högre skatteintäkter från de rika ger större federal budget som kan finansiera reformer som ska hjälpa de fattigaste.

    Hur tänker vi i Sverige

    Jag hoppas och tror att en de flesta sympatiserar med Demokraternas inställning att de rikaste kan bidra mer för att hjälpa de fattigaste.

    Hur tänker vi om EU budgeten

    I Grekland har politikerna varit korrumperade och inte tagit tag i skattefusk och bidragsfusk. Detta har inneburit att landet hamnat i kris. Lösningen som politikerna i de rika medlemsländer tvingat på Grekerna är att minska bidragen till de mest behövande. Får höra på TV att grekiska barn svimmar i skolan pga undernäring. I Spanien tar människor självmord när de blir vräkta från sina lägenheter. Jag tänker att hur kan våra politiker låta det ske. Händer detta verkligen i Europa, det låter mer som USA.

    På något sätt har de rika EU ländernas politiker under hot om indragna lån lyckats tvinga på Grekerna och Spanjorerna en ”Republikansk politik” som får USA:s politiker att framstå som tämligen harmlösa.

    De fattiga länderna i EU som Grekland och Spanien vädjar till de rika länderna att inte tvinga på dem fler ”republikanska reformer” då det drabbar de fattiga och svaga så hårt. I budget förhandlingarna så ber de att de rika länderna ska gå med på en ökad EU budget så att det ska finnas pengar till att hjälpa de fattigaste i deras länder.

    Sitter och tittar på TV och hör Stefan Löfvén säga att Rainfeldt inte ska gå med på att ”rika Sverige” ska betala mer till EU utan hellre mindre. Jag funderar över om det verkligen är det en socialdemokrat jag lyssnar på, det låter ju mer som en republikan.

  2. God jul – och du ska veta att jag har saknat din röst alltför länge nu.

Kommentera

