Fridfullt på annandan

Vi firar en annorlunda jul. Vi har inte haft det där överdådiga julbordet nån gång. Däremot har vi  ordnat med nästan all julmat som vi gillar. Så serveras en liten del av julbordet varje dag. Ingen blir övermätt men allteftersom juldagarna går så får man en liten smakbit av någonting.

Igår var det dopp i grytan med skinka och rödkål, två sorters lax m sås, dan innan var det bara rödbetssallad och sill till lunch och på kvällen lite köttbullar och potatis med rödkål

Det är härligt att kunna smaka på det man tycker om utan att känna att man måste proppa i sig allt samtidigt

Vi hann egentligen inte med julafton förrän i går och då fick det vara så. Granen kom in i stugan och vi hade julklappsutdelning på kvällen.

Sen går vi ut och möter den andlöst vackra naturen här i Jämtland där stugan står. Nedan syns ena hörnet av vårt lilla krypin i Ede. Tittar man lite mer till vänster ser man fjällen i klart väder.

IMG_0430

Snart ska jag se andra delen av dokumentären om Palme. Såg första delen i går och jag blir så sorgsen över att Palmes vision om en solidarisk och rättvis fördelningsprincip inte längre är rättesnöret i politiken. Då var det koncensus i landet om detta, men nu har en annan ordning införts och andra typer av politiker spelar första fiolen.

Jag återkommer med mer om detta när jag sett hela dokumentären som jag tycker mycket mer om än filmen. Och då tyckte jag ändå mycket om filmen.

Till vänster ser man hur naturen ter sig när man tittar åt ett annat håll och till höger hela det lilla huset i vinterskrud.

IMG_0431        IMG_0433

6 responses to “Fridfullt på annandan

  1. Hos oss är annandagen den livligste juldagen, för då kommer barnen och barnbarnen – ja, Kerstin och hennes två barn har ju varit här ända sedan före julafton. Under julens familjekalas bullas det upp av allt vi har – alla behöve ju inte äta allt, men var och en kan få något som han eller hon tycker om.

  2. Så fint ni har det. Och vilken god idé med julmatsfördelning över flera dagar.

    Ja, min man och jag har tillsammans med min syster varit hos gamla mor och firat julen i vår stuga. Utan våra barn, båda jobbade. Vi hade ett julbord med bara några små rätter på julafton. Lutfisk på juldagen och ”vanlig” mat på annandagen. Det var ett antal år sedan vi lämnade frosseriet.🙂

    Och nu ser också jag fram emot tredje delen av Palme-dokumentären. Precis som du tycker jag mer om TV-versionen än biofilmen. Som ändå var bra🙂

    Ha ett gott slut och ett riktigt gott nytt år. Njut av Jämtland!

    /Eva

    • Tack för din hälsning Eva.

      I Jämtland är det alltid ”artut” att vara. Det är som balsam för själen.

      Vem som ska bli den person i rörelsen som ska ta över ledartröjan efter Olof Palme har jag fortfarande svårt att se. Vi har många fantastiska ungdomar som jag hoppas inte tröttnar och där glöden inte falnar innan det är deras tur. Någon som bär visionen om ett rättvist och solidariskt samhälle vidare. Och som vågar utmana den politiska motståndaren ordentligt. Jag hoppas att Stefan Löfven blir lite mer offensiv i vår. Det är alltför många som har det tufft i dagens samhälle och som med rätta känner att ingen ser dem.

      Jag önskar dig ett riktigt gott slut och ett gott nytt år.

  3. Ja, vi har många fina, duktiga unga i partiet som kommer att bli bra och skickliga politiker men någon ”ny” Olof Palme tror jag inte vi kan räkna med. Just nu hoppas jag också mycket på Stefan Löfven och att nästa år blir ett synligt och aktivt S-år med konkreta tydliga politiska budskap, utifrån ett ideologiskt perspektiv men också visioner för framtiden.

    /Eva

    • nä inte någon ny Palme och inte någon ny Branting eller Wigforss. De var barn av sin tid och deras politiska lösningar var i takt med sin tid. Nu behövs 2000-talets visionär som bär med sig visionen om ett rättvist och solidaritskt samhälle och som lyssnar på rörelsen och presenterar lösningar som passar människor i Sverige i framtiden.

      Men vi har ändå mycket att lära av di gamle

Kommentera

