Om Palmehatet och lite till

Fick äntligen tid att se sista delen av dokumentären om Olof Palme. Jag känner förtvivlan när jag påminns om de hatkampanjer som förekom på den tiden. När jag ser hur en av sönerna berätta om sin egen rädsla.

Jag minns när jag några år senare bodde i USA i Berkeley i Kalifornien under 1990. En svensk man bodde granne med oss där uppe på kullen. Han påstod sig vara internationell ordförande för WWF, Världsnaturfonden. Men det tvekar jag om i dag.

Det var under den berömda krisen i Sverige med 500% ränta. Vi pratade lite om det när vi träffades utanför hans hus. Det var min lilla dotter som då var ett år, vår barnflicka som följde med från Umeå och jag. När han förstod att jag var socialdemokrat så blev han fullständigt galen.  Han började skrika och gapa och blev mycket hotfull. Han skrek något om att om han hade varit ung och haft tillgång till ett vapen hade han mycket väl kunnat vara Olof Palmes mördare. Mitt barn vaknade och började gråta.

Jag minns att jag mådde väldigt dåligt av det hela, som var så fruktansvärt obehagligt. Jag skrek åt honom: Gå in i huset och skäms. Du har skrämt mitt barn.

Han dröp av och där stod vi och frös i sommarvärmen.

****

Nu växer hatet i Sverige. Journalister hotas till livet när de uttrycker sina tankar om den gryende fascismen. Det sker när de beskriver hur den tar sig uttryck på ”avpixlat” och andra web-sidor som bland annat står Sverigedemokraterna nära.

Jag vill därför uppmana alla kloka människor att ta ansvar för er närmaste omgivning. När fascistiska och rasistiska påstående dyker upp i samtalen så måste vi säga ifrån. Ta ordentligt avstånd från dumheterna.

Vill avsluta med Olof Palmes egna ord:

Demokratin är fast förankrad här i landet

Vi respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna

Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta

Men så enkelt är det ändå inte

Fördomen behöver inte förankras i någon vederstygglig teori

Den har ett mycket enklare ursprung

Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet

Kommentera

