Taktik i politiken eller bara sunt förnuft

Pratade med en kille på jobbet i fredags. Han är vänster precis som många andra här uppe i norr.

”Det är klart att jag röstar på socialdemokraterna” sa han, ”Men varför kan inte partiet vara lite tydligare och prata om solidaritet och generella välfärdspolitiken. Det vill vi höra. Så vinner vi valen!”

”Ja” sa jag ”…och att vi inte vill skicka skattemedel till skatteparadis via vinstdrivande välfärdsbolag.”

”Självklart” sa han och kilade vidare till nått möte.

Själv hoppas jag att kongressen ska ge tydliga besked i olika frågor särskilt den om vinster i välfärden.  Det får inte sluta med en mjäkig halvborgerlig kompromiss.

Lyssna på rörelsen, Stefan!!

 

2 responses to “Taktik i politiken eller bara sunt förnuft

  1. Kan bara hålla med. Och vinner man inga val med den politiken så är det bara att godta demokratins spelregler.
    Jag brukar säga att jag är gammaldags för jag tror på solidaritet men vi har många i en ung generation med 80-90talister som även de tror på solidaritet.

    T.o.m Moderaterna i mitt umgänge är trötta på utförsäljningen av vår välfärd och tycker att det som är samhällsansvar ska drivas i offentlig regi.
    Dags att stå för vår ideologi och jobba med att sälja den för det är väl det som behövs och sluta med att låta alliansen tolka vår politik och anpassa oss efter det.

    Vi som lever i ett samhälle har ett ansvar för att ta hand om medborgarna, vi kan göra det med hot och utanförskap(som alliansen gör) eller bygga ett samhälle som innebär att vi tar hand om alla som bor där.
    Sedan kan man alltid diskutera vad som är samhällsansvar men det är en annan diskussion🙂

Kommentera

