och varför rasar inte oppositionen….

Nu ser alla utanför Sverige vad som sker i vårt land.

Klyftorna ökar snabbare än någon annan stans, skolresultaten försämras och svenska skolan rasar i PISA-undersökningar, akutvården fungerar inte som den ska. Det gigantiska systemskiftes-experimentet som högern snart har genomfört håller på att krackelera.

Katrine Kielos skriver förtjänstfullt om detta i dag.

Hur har detta kunnat hända utan att mitt parti har tagit strid på allvar. Varför diskuteras inte detta på gator och torg hela tiden. Jag minns hur jag inför förra valet i diskussioner runt fikabordet tog upp frågan om att att vi inte längre har ett fullgott försäkringsskydd vid sjukdom och arbetslöshet och att skattesänkningarna har finansierats via vårt socialförsäkringssystem. Nej det där är inte sant sa folk då. En del blev förbannade på mig och tyckte att jag överdrev! Andra skrattade åt mig!

Det var ju först i slutskedet av förra valrörelsen som opinionsläget sakta började svänga. Det var när partiledningen började diskutera de gigantiska missförhållandena i den nya sjukförsäkringen som genomdrivits av alliansen under applåder i Sveriges riksdag.

Vi måste ta upp den tråden och köra en stenhård oppositionspolitik fram till valet. Några fisljumna kompromisser med borgerligheten ska vi inte acceptera längre. De får ta hand om sina egna misslyckanden och vi måste bli tydliga i vår politik.

6 responses to “och varför rasar inte oppositionen….

  1. Kunde inte ha uttryckt det bättre själv 😉
    Jag är också trött på fisljumma kompromisser som förminskar alliansens misstag.
    Jag är också trött på den urusla oppositionspolitiken som jag dock tycker att Jonas Sjöstedt klarar bra, J.S är tydlig och rak.
    Och sjukförsäkringen… Eftersom sjukförsäkringsfrågor ofta hamnade på mitt skrivbord på mitt förra arbete så är jag insatt och engagerad i den frågan och oppositionen är/har varit urusla på att debattera denna frågan. Mona Sahlin hade t.ex absolut ingen koll på frågan.

    Vad oppositionen är dålig på att diskutera konsekvenser av alliansens politik som t.ex arbetskraftsinvandringen, vad innebär det om vi har fri arbetskraftsinvandring med personer som är avtalslösa?
    Vad innebär det om vi har usla socialförsäkringar?

    Precis som du skriver så tror folk att man överdriver när man berättar om t.ex sjukförsäkringen, där är många argument som fortfarande inte kommit fram i debatten om sjukförsäkringen.

    Och framförallt så måste vi sluta att försvara vår politik på ett ursäktande och undanglidande sätt, fast faktum är där har Stefan Lövfen faktiskt bitit tillbaka på ett bra sätt ett par ggr.

    Mina vänner som är lite mer insatta i politikens korridorer säger att det är väldigt svårt att nå ut med opposition i media men jag tycker inte det är en ursäkt då vi idag har sociala medier.

  2. Tack för kommentaren. Det gäller att ta debatten varje dag vid fikaborden och i sociala medel exempelvis facebook

    Nästa val får vi inte förlora. Men det är en lång väg till en stabil välfärd för alla. Det krävs en del nytänkande. Att försöka återställa till som det var på 1900 talet är inte en framkomlig väg. Allt var inte bra då

  3. … och på twitter dit jag nu pingat ditt inlägg 🙂

  4. Bra skrivet!!
    Missuppfattade först ordet rasar, dvs att det handlade om opinionssiffror. Men det kanske var medvetet valt.

Kommentera

