Reflektion efter professorsinstallation

För en dryg vecka sen var det Umeå Universitets Årshögtid. Jag skulle installeras till professor i analytisk kemi med inriktning mot elektrokemi under högtidliga former och även hålla min högtidsföreläsning. Jag hade valt att prata om ”detektion av nanopartiklar i mat och hudkrämer”

Det var en utmaning eftersom jag ville berätta detaljer om min forskning. I regel så gör jag det inför redan invigda elektrokemi-nördar. Men det var roligt att göra ett försök. Och det gick rätt bra tycker jag.

Sen efteråt sjönk jag ner i bänken och lyssnade på den nästkommande föreläsaren; Roemer van Toornsom som just skulle installeras som professor i arkitektur med inriktning mot arkitekturteori: Titeln var: Making architecture politically.

Jag började lyssna och spetsade alltmer öronen. Han diskuterade hur samhällsbygget måste planeras utifrån att demokratin ska förstärkas. Han lyfte fram att de senare årens neoliberalism har accentuerat individen och individens egna projekt. Att man måste bygga samhället för att stärka kollektivet och möjliggöra mötet mellan människor.

Jag blev så glad att man i detta sammanhang tog tydlig politisk ställning. Jag tackade för föredraget och tog chansen att göra ett tillägg till min egen föreläsning. Jag gjorde en pudel och beklagade att inte jag också tog ut svängarna politiskt. Jag påpekade att på arbetslivsinstitutet i Edinburgh har man världsledande kompetens i nanotoxikologi men att i Sveriges har vi lagt ner vårt arbetsmiljöinstitut.

Efteråt berättades för mig att man erbjuder offentliga föredrag nere på arkitekthögskolan som man kan bevista antingen kroppsligen eller via webben.

http://www.arch.umu.se/en/events/public-lectures/staging-the-message/

Rekommenderas varmt

Sen på festen träffade jag Ibbe fick flera goa kramar och grattis och till och med en puss på kinden. Jag tipsade honom om Umeås arkitekthögskola …   Men hur kunde jag tro att jag kunde komma med någon nyhet till honom. Självklart var han väl informerad om detta också

Kommentera

