Att välja nytt lag i Umeå

I torsdags var det arbetarekommunens representantskap i Umeå. Båda kommunalråden, dvs: Marie-Louise Rönnmark och Lennart Holmlund avgår i samband med valet. De ställer dock upp på Fullmäktigelistan och ska finnas som stöd och rådgivare vid behov för de nya kommunalråden. Inte som grå eminenser utan mer som mentorer. Detta kan bli hur bra som helst.

Som kandidat till förste kommunalråd valdes enhälligt nuvarande ordförande i gymnasie och vuxenutbildningsnämnden, Hans Lindberg. Jag har haft förmånen att följa hans fantastiska utveckling där, eftersom jag varit ledamot i nämnden hela tiden. Det är sällan man ser en person växa in i rollen som ledare så snabbt och på ett så positivt sätt. Det sa jag också på repskapet och litet till. Jag tänkte ju inte på  att det var journalister där och att de skrev upp allt jag sa och sen kom det ju i tidningen förstås.

Så det är jag som är anledningen till att rubriken blev: Spolingen som tar över Umeå….

Vill ni läsa mer får ni prenumerera på Folkbladets nätupplaga ..

I alla fall är det ett nytt lag som är mycket ungt,  oerhört kompetent  och passionerat. De kommer att märkas i politiken både lokalt och i riket i övrigt. Umeå är socialdemokratins skyltfönster i Sverige och det ska vi fortsätta att vara.

Ett stort smolk i glädjebägaren är dock att så få kamrater av de nya svenskarna var nominerade och att ännu färre kom på valbar plats på någon av listorna, Vi har ju visserligen exporterat Ibrahim Baylan till Stockholm, men det finns ju fler kompetenta invandrare i partiet kvar här i Umeå. Vi har beslutat att ta fram en strategi för att motverka detta till nästa gång. Men nu har ju tåget gått inför detta val vad gäller listplacering

Nu ställer vi ABF-ordförande Helene Pettersson överst på vår Umeålista till riksdagen och Björn Wiechel som andra namn. Sen får vi se var de hamnar på Västerbottens-listan. Jag skulle önska att Helene blev en av Stefan Löfvens nya ministrar i den socialdemokratiska regering som jag förväntar mig efter valet.

2 responses to “Att välja nytt lag i Umeå

  1. Enligt en undersökning av Expressen/Demoskop ställer sig en klar majoritet av väljarkåren kallsinnig till ett femte jobbskatteavdrag. Detta är bara ytterligare en bekräftelse på att socialdemokraterna haft allt att vinna på att fullfölja sin retoriska kritik av jobbskatteavdraget och säga att man tänkte avskaffa det om man vann valet. Det finns mot den här bakgrunden starkt fog för att ställa frågan. Var finns konfliktlinjen i svensk politik? Varför ska man välja (S) i stället för (M) när skillnaderna egentligen är så små.

    • Jag håller fullständigt med. Förstår inte varför man väljer att behålla ännu en skattesänkning som dessutom vidgar klyftan ytterligare mellan de som är friska och har ett jobb och de som är sjuka, arbetslösa, föräldralediga och är pensionärer

Kommentera

