Paulus ord

Jag är inte särskilt religiös. Har gått ur svenska kyrkan och går bara i kyrkan när vi har konsert med kören eller någon begravning eller bröllop

En del av julens sånger berör mig dock djupt. Även detta bibelcitat som jag fick av Ania går rakt in i hjärtat. Man förstår vad som är viktigt i livet.

Varsågoda

” Om jag talar både änglars och

människors språk, men saknar

kärlek,

är jag bara ekande brons,

en skrällande cymbal.

Och om jag delar ut allt jag äger

och om jag låter bränna mig på bål,

men saknar kärlek, har jag ingenting

vunnit.

Kärleken är tålmodig och god.

Kärleken är inte stridslysten,

inte skrytsam och inte

uppblåst.

Den är inte utmanande, inte

självisk, den brusar inte upp,

den vill ingen något ont.

Den finner inte glädje

i orätten men gläds med

sanningen.

Allt bär den, allt tror den,

allt hoppas den, allt

uthärdar den.

Kärleken upphör aldrig.

Nu består tro, hopp och

kärlek, dessa tre, och

störst av dem är

kärleken.”

3 responses to “Paulus ord

  1. Kristendom är som moderat retorik , det ska få folk att bli berörda sedan tror de på vad som helst. Vackra ord där känslorna blir svajiga.
    Kyrkan är full av sorgliga gråtstämmiga sånger .

    Tänk förr när folk varken hört radio och allra minst sett omvärlden via tv.
    Eller som gumman som gåendes till fot hälsade på i grannbyn och hörde en Hund skälla ännu längre bort , utbrast: ”Nog är Världen bra stor.”

    Tänk förr vad ljuvlig andäktig musik en kyrkorgel kunde åstadkomma.
    Inte konstigt det borgeliga prästerskapet likt Moderaterna lyckades lura folket bli religiösa och tror på nåt som kan vara världshistorens största bokbluff.

    Lite av samma har vi sett Reinfeldt åstadkomma i sina tal. Vacker retorik där
    det i stort sett endast fattades en rejäl pampig orgel för att lura in folket
    i jobbskatteavdragets klyftande effekter. Samtidigt som Brytpunkter höjts och fastighetskatter gjort förmånliga för de med hundramiljonersvärden på sina fastigheter.

    Medan man från moderat sida med mantra lyckats få arbetslösa, sjuka, till att vara både parasiter, lata, och simulanter.
    Jag tänk vad musik och munläder kan ställa till med.

    Nä tacka vet jag:

  2. Visst ! Många jullåtar är klassiker och ljuvligt vackra.
    Inte minst de Elvis sjungit .bara för att nämna ett ex.
    Eller varför inte den med Bing Crosbys White Cristmas en av Världens mest sålda skiva har för mig den såldts i över 50 miljoner ex.

Kommentera

