Hur stora är klyftorna i Sverige egentligen

Ja ta och kolla på det här Youtubeklippet

Intressant eller hur

8 svar till “Hur stora är klyftorna i Sverige egentligen

  1. Nja, att en stor del av svenskarna är kraftigt skuldsatta är ju ingen nyhet. Men det är ju ett systemfel där staten uppmuntrar skuldsättning istället för sparande.

  2. Nu skulle väl de allra flesta svenskar inte kunna spara ihop till att hamna i den översta hundradelen

  3. Angående skuldsättning, en arbetarfamilj med två heltidsarbetande genomsnittsinkomsttagare kan spara ihop ca 500.000:- på 10 år tack vare jobbskatteavdraget.

    Vad gäller löneklyftor :
    ”Politiken tycks spela en underordnad roll för inkomstklyftorna
    .I modern tid har de, hårdraget, ökat under S-regeringar och minskat under borgerliga regeringar.”

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article18376232.ab

  4. Hej Britta, varför skulle man räkna in det ?

    Ersättning vid arbetslöshet/sjukdom ska vara för en övergångstid..

    Hur mycket betalar du själv in i månaden (du har ju en rejäl lön betald av oss skattebetalare antar jag) extra till privat försäkringsgivare ?

    Vill du sedan ha 100% ersättning utan bortre gräns lär det bli dyrt…
    med tanke på att för höginkomsttagare har det alltid funnits ett lågt tak på ersättning men inget tak på avgift, samma sak under S-regeringarna …

    Själv betalar jag utan något som helst tak in procentuell avgift på min bruttolön., det gör du som höginkomsttagare med till skatteverket via din arbetsgivare.. Extra inkomstförsäkring, det är inget för småöretagare som mig, förr under S-regeringar hade jag inte ens rätt till ersättning alls även om jag tvingades betala till systemet…

    • nä jag har ingen privat försäkring
      försöker hålla mig frisk och gå på jobbet

      För övrigt är det ju så att Borg har nallat ur socialförsäkringssystemen för att få råd med alla skattesänkningarna. Det går egentligen ganska jämt ut. Då bör man också räkna på hur mycket man måste ta ur sitt eget jobbskatteavdrag för att man ska ha råd att bibehålla en rimlig försäkringsnivå. Eftersom jag har en kronisk sjukdom skulle det bli rätt hög avgift om jag ens skulle få en privat sjukförsäkring!

  5. Borg har inte nallat något (omoget språkval) , man har sänkt maximala ersättningarna. Det överskott som dessa system nu fortfarande har borde givetvis återbetalas till oss som betalar in dem via arbetsgivare. Jag vet att du vill höja beskattningen på oss som arbetar med mer än 100 miljarder ånyo, det är traditionell bidragslinje du står för.Det är där det står, bidragslinje mot arbetslinje.

    • Alliansen har nu kört sin så kallade arbetslinje i över sju år och arbetslösheten bara stiger och stiger. För att det inte ska se så himla uselt ut räknar de in de arbetstillfällen som uppstod 2005-2006….

      Att kalla våra gemensamma försäkringssystem för bidragssystem tyder mest på okunskap om hur vi har byggt upp vår generella välfärd i sverige. Om okunskapen är medveten eller omedveten låter jag andra avgöra.

Lämna en kommentar